Bezwaar tegen een boete

Let op: onderstaand artikel is alleen van toepassing op boetes die je hebt gekregen voor het niet hebben van een geldig vervoerbewijs. Heb je een boete gekregen i.v.m. een overtreding anders dan het niet kunnen tonen van een geldig vervoerbewijs dan loop de boeteprocedure via het CJIB. In dat geval krijg je een brief van het CJIB thuis waarin staat hoe je bezwaar kan aantekenen.

Iedere reiziger is verplicht om te reizen met een geldig vervoerbewijs. Je hebt pas een geldig vervoerbewijs nadat je hebt ingecheckt met je OV-chipkaart, OVpay of een los kaartje hebt gekocht. Ook wanneer je reist met een vervoerbewijs dat je vooraf betaalde (zoals een Student Reisproduct of abonnement), ben je verplicht om in te checken bij de juiste vervoerder.

Bent je het niet eens met je boete? Je kan alleen bezwaar maken binnen 14 dagen nadat je de boete hebt ontvangen! Je maakt het bezwaar via het digitale formulier hieronder. 

Hou er rekening mee dat je bezwaar pas in behandeling wordt genomen nadat de boete eerst is betaald. De medewerker zal dit bij het in ontvangst nemen controleren. Wij adviseren je om de boete direct te betalen als je bezwaar maakt. Daarmee voorkom je verhoging van het bedrag. De procedure wordt namelijk niet stilgezet. Bezwaren worden alleen in behandeling genomen indien je betaling door Keolis Nederland ontvangen is binnen de gestelde betalingstermijn van 14 dagen.

Keolis Nederland beoordeelt jouw bezwaar en neemt daarop een beslissing. Deze ontvang je binnen 6 weken per e-mail. We kunnen drie verschillende beslissingen nemen:

  • Jouw bezwaar wordt geaccepteerd.
  • Jouw bezwaar wordt gedeeltelijk geaccepteerd.
  • Jouw bezwaar wordt niet geaccepteerd.

Tegen het besluit van Keolis Nederland op jouw bezwaar kun je vervolgens niet nogmaals bezwaar maken. Verdere correspondentie wordt dus niet in behandeling genomen.