Maatregelen in het OV

Per 1 juni worden de landelijke maatregelen verder versoepeld. Kinderen gaan deels naar school, een bezoek aan de kapper is weer toegestaan en ook de terrassen gaan weer open. Dit heeft consequenties voor het OV. Het wordt immers steeds drukker op straat. Om de drukte in onze voertuigen op te kunnen vangen en Nederland op een veilige manier bereikbaar te houden gelden er maatregelen in het OV. Hieronder vind je alle actuele maatregelen die op dit moment van toepassing zijn.

Wij blijven reizigers adviseren om alleen met het ov te reizen als het echt nodig is, drukke (spits)tijden te vermijden en zoveel mogelijk alleen te reizen. Op deze manier houden we het OV voor iedereen die hiervan afhankelijk is veilig beschikbaar.
 

OV-Protocol

De OV-bedrijven hebben samen met de overheid gewerkt aan een OV-protocol. Hierin staan de maatregelen om verantwoord te kunnen reizen, wat reizigers en OV-personeel van elkaar mogen verwachten, hoe iedereen zich moet gedragen en welke maatregelen op stations, haltes en in voer- en vaartuigen worden getroffen. De meeste maatregelen in het protocol zijn duidelijk. Een aantal wordt op dit moment nog iets verder uitgewerkt. Hieronder lees je welke maatregelen er momenteel gelden in het OV. Lees hier het hele OV-Protocol. 

Maximale dienstregeling per 31 mei

Per 31 mei breidt Keolis de dienstregeling in Almere, Gelderland, Overijssel en de provincie Utrecht verder uit. Wij rijden vanaf deze datum met het maximale aantal bussen dat onder de huidige corona-omstandigheden mogelijk is. Daar waar nodig, bijvoorbeeld op drukke (spits)tijden of naar populaire bestemmingen, zetten wij extra bussen in. Ook staan er extra bussen stand-by. Op deze manier zijn wij in de gelegenheid om drukte in onze bussen op te vangen en Nederland op een veilige manier bereikbaar te houden. Onze treinen van Keolis Blauwnet blijven doorrijden volgens de gebruikelijke dienstregeling.

Alle informatie over de dienstregeling vind je op deze pagina. Plan je reis voor vertrek altijd via onze reisplanner of 9292.nl

Reis alleen als het nodig is

/getmedia/4f8d45da-13dd-43b2-9e32-bf21b0aaeff6/Reis-alleen-als-het-echt-nodig-is.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg

Hoewel er steeds meer bussen en treinen rijden, blijven wij reizigers adviseren om alleen met het OV te reizen als het echt nodig is, drukke (spits)tijden te vermijden en zoveel mogelijk alleen te reizen. Op deze manier houden we het OV voor iedereen die hiervan afhankelijk is veilig beschikbaar. Denk bij ‘noodzakelijk’ aan de volgende situaties:

  • Je hebt een afspraak in het ziekenhuis.
  • Je bent mantelzorger voor iemand in jouw omgeving.
  • Je moet aanwezig zijn bij een uitvaartplechtigheid.
  • Je moet een schoolexamen afleggen.
  • Je bent een gescheiden ouder en jouw kind woont wisselend bij één van de ouders.

Verder adviseert de overheid mensen met milde gezondheidsklachten als niezen en hoesten thuis te blijven.

Mondkapje in het OV

/getmedia/2d40dc9b-5fe4-490f-915d-12098a5eb65e/Mondkapje-verplicht.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
Per 1 juni is het voor reizigers van 13 jaar en ouder verplicht om een mondkapje te dragen in het OV. Het gaat om niet-medische mondkapjes zonder filter (bijvoorbeeld van katoen) die de reiziger zelf moet verzorgen en tijdig, dus voor het instappen, op moet zetten. Per 2 juni is het tevens mogelijk om in al onze servicewinkels mondkapjes, geschikt voor gebruik in het OV, aan te schaffen. De mondkapjes kosten 2 euro per 2 stuks (voor de heen- en terugreis). Reizigers kunnen maximaal twee mondkapjes per keer aanschaffen. Over het gebruik van mondkapjes zijn veelgestelde vragen opgesteld door Rijksoverheid.nl. Bekijk ze hier

Houd voldoende afstand in het voertuig bij het in- en uitstappen

/getmedia/a3a1dfc9-0205-4c32-9bc8-01bd719bfc75/Houd-afstand.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
Aan alle mensen wordt verzocht 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Dit geldt, indien mogelijk, ook in onze voertuigen. Daarom verzoeken wij reizigers om zich zoveel mogelijk te verspreiden over de hele bus en trein. In voertuigen worden maatregelen genomen om reizigers te helpen voldoende afstand te bewaren. De maatregelen zijn aangepast aan het type voertuig.  Wij verzoeken reizigers daarom de instructies in het voertuig op te volgen. Het bewaren van 1,5 meter afstand blijft ook zoveel mogelijk op stations en bij haltes gelden. Op deze manier houden we het OV voor iedereen die hiervan afhankelijk is veilig beschikbaar.

Vermijd drukke (spits)tijden

/getmedia/3cbb7d87-b1e2-44d4-a0bc-9bece615f9c0/Vermijd-drukke-(spits)tijden.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
Op bepaalde tijden is het drukker dan gebruikelijk in onze bussen en treinen. Ben je flexibel in je reistijden? Dan adviseren wij reizigers om drukke (spits)tijden te vermijden en buiten drukke momenten om te reizen als deze mogelijkheid er is. Soms is één bus eerder of later al een wereld van verschil. Op deze manier houden we het OV voor iedereen die hiervan afhankelijk is veilig beschikbaar.

Volg de instructies in het voertuig

/getmedia/b957c02b-fb98-4d8f-8f1e-0095efaa8e51/Volg-de-instructies-in-de-bus.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
Naast het verplicht dragen van een mondkapje gelden er per 1 juni extra maatregelen in het OV:
 
Bus: Neem plaats op de stoelen bij het raam met de groene sticker. Zijn alle groene zitplaatsen bezet? Neem dan een staanplaats. Huisgenoten (bijvoorbeeld je partner of kind) mogen ook naast je plaatsnemen op de stoelen met een oranje sticker. Daarnaast blijven we onze reizigers in de bus verzoeken om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs.
 
Trein: Neem plaats op de stoelen bij het raam of zijwand met de groene sticker. Raak zo weinig mogelijk aan en nuttig geen voedsel of dranken in de trein om besmetting te voorkomen. Om deze reden zijn ook de toiletten in onze treinen afgesloten. Op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal passen wij éénrichtingsverkeer toe in de trein. Houd de looprichting zoals aangegeven in de gangpaden aan. Er is één deur voor het instappen en één deur voor het uitstappen. Onze machinisten openen de deuren op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen automatisch, zodat je niet op de knop hoeft te drukken. Het duurt ongeveer twee seconden voordat de deuren openen. Fietsen (met uitzondering van een ingeklapte vouwfiets en fiets als hulpmiddel) zijn voorlopig niet toegestaan in de trein.
 
Het bewaren van 1,5 meter afstand blijft ook zoveel mogelijk op stations en bij haltes gelden. Zo houden we het OV voor iedereen die hiervan afhankelijk is veilig beschikbaar.

Houd rekening met elkaar

/getmedia/e6335c06-9518-42ce-9aaa-3f26a1aae1dd/Houd-rekening-met-elkaar.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
We leven momenteel in een bijzondere tijd en dit vraagt veel van ons. Gelukkig merken we ook dat er onderling veel saamhorigheid is. We willen aan alle reizigers in het OV vragen om zoveel mogelijk rekening met elkaar te houden en de getroffen maatregelen op te volgen. Ook tijdens de coronacrisis zetten wij ons in voor een veilig en gastvrij openbaar vervoer en een goede bijdrage van onze reizigers is hierbij onmisbaar.

Service

Ook tijdens de coronacrisis zetten wij ons in voor een veilig en gastvrij openbaar vervoer. Het verlenen van een goede service is voor ons een belangrijk uitgangspunt. Onze stewards hebben geen handhavende taak. Zij houden toezicht en maken reizigers attent op de specifieke coronaregels, zoals afstand houden en het dragen van een mondkapje. Ook beantwoorden zij vragen van reizigers over de aangepaste situatie in het OV. Als reizigers zich niet aan de voorschriften houden, kunnen ov-handhavers een boete uitschrijven. Een boete voor het niet dragen van een mondkapje kost 95 euro. Daarnaast vindt er ook gewoon kaartcontrole in het openbaar vervoer plaats. Onze medewerkers kunnen je uit veiligheidsoverwegingen vragen om zelf jouw vervoerbewijs voor het controleapparaat te houden. Onze stewards zijn uitgerust met persoonlijke beschermingsmiddelen.

Kaartverkoop

Er worden in de bus geen vervoersbewijzen meer verkocht bij de buschauffeur. Ook dit doen wij om het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs te verminderen. Maak je gebruik van het OV, reis dan met de OV-chipkaart. In- en uitchecken met een OV-chipkaart kan bij de achterdeur. Ook kan je via onze app vooraf een kaartje kopen. Let daarbij op dat je het kaartje activeert nadat je hebt betaald. Kijk hier voor alle informatie over het kopen van kaartje in onze app. Andere mogelijkheden voor het kopen van een kaartje zijn: 

  • Een kaartje kopen bij één van onze servicewinkels of voorverkooppunten.
  • Een los kaartje kopen via iDEAL, door het scannen van een QR-code in de bus (begin juni mogelijk). Meer informatie vind je hier
  • In de allGo bussen kan je een kaartje kopen bij de rode verkoopautomaat in de bus (in deze bussen werken wij niet met een QR-code).

Hieronder vind je per gebied onze voorverkooppunten:

Koop je kaartje of e-ticket vooraf. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs en het in- en uitchecken tijdens de reis. We vragen je begrip voor deze situatie.

Servicewinkels

Onze servicewinkels zijn zo ingericht dat we de gezondheid van onze klanten en medewerkers kunnen borgen. We maken gebruik van spatschermen en er wordt rekening gehouden met het houden van 1,5 meter afstand. In de winkels vragen wij aan onze reizigers om te pinnen. Als dat niet mogelijk is, kan je met contant geld betalen. Geef het geld niet aan de medewerker, maar leg het op de balie neer. Daarnaast is het per 2 juni mogelijk om in al onze servicewinkels mondkapjes, geschikt voor gebruik in het OV, aan te schaffen. De mondkapjes kosten 2 euro per 2 stuks. Elke klant kan maximaal twee mondkapjes per keer aanschaffen.  
 
Per 2 juni opent onze servicewinkel in Apeldoorn haar deuren op een nieuwe locatie, namelijk op het busstation. Het is voor reizigers weer mogelijk om vragen te stellen aan onze medewerkers en reisproducten te kopen bij voor Syntus Gelderland. Houd er ook rekening mee dat de openingstijden van de servicewinkels tijdelijk zijn aangepast, bekijk hieronder wat dat voor jou betekent.

Servicewinkel Amersfoort: maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur
Servicewinkel Almere en Apeldoorn: maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur en zaterdag van 10:00 tot 15:00
Servicewinkel Enschede: maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 15:45 uur en zaterdag van 10:00 tot 15:00 uur

Tijdelijk geen fiets in trein

Het is voorlopig in Nederland niet toegestaan om een gewone fiets mee te nemen in de trein. Dit is landelijk besloten om treinen zoveel mogelijk beschikbaar te houden voor reizigers die afhankelijk zijn van het OV. Wij stoppen om deze reden dan ook met de verkoop van een Dagkaart Fiets.   

Keolis wijst reizigers die afhankelijk zijn van het gebruik van de fiets graag op alternatieven. Zoals het lenen van een ov-fiets of het meenemen van een vouwfiets. Deze laatste mag, mits geheel opgevouwen, ook meegenomen worden. In de trein wordt een uitzondering gemaakt voor reizigers die een fiets gebruiken als hulpmiddel. Deze aangepaste fietsen mogen nog steeds mee.

Schoonmaak

​Tijdens de reguliere schoonmaak wordt extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. Ook desinfecteren wij onze voertuigen minimaal twee keer per dag middels een vernevelaar. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken. Verder volgen wij de adviezen van het RIVM op.

De OV-bedrijven vragen begrip voor onze eerdere en deze maatregelen en doen een beroep op de medewerking van onze reizigers.

Automatisch openen deuren trein

Onze machinisten openen de deuren op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen automatisch, zodat je niet op de knop hoeft te drukken. Het duurt ongeveer twee seconden voordat de deuren openen.