Welke maatregelen gelden er voor het OV?

Minder reizigers in het OV

Voor heel Nederland gelden vanaf donderdag 12 maart 2020 nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Deze maatregelen zijn inmiddels extra aangescherpt. Zo is door de overheid verzocht om de universiteiten en scholen te sluiten. Datzelfde geldt voor eet- en drinkgelegenheden en sport- en fitnessclubs. Aan mensen wordt verzocht om zoveel mogelijk thuis te blijven. De aangescherpte maatregelen zal verder leiden tot minder reizigers die gebruik maken van onze diensten.

De OV-sector wordt door de overheid en het RIVM op de hoogte gehouden van de situatie rondom het coronavirus. De OV-bedrijven trekken hier samen met de branchevereniging OV-NL in op. Als het gaat om maatregelen volgen wij de lijn van de overheid en het RIVM. Zij zijn immers de experts en leidend op dit punt. Voor verantwoord reizen met het OV tijdens de coronacrisis is een protocol opgesteld. Meer informatie over het protocol vind je op deze pagina.

Aangepaste dienstregeling

Vanaf 26 maart past Keolis haar dienstregeling opnieuw aan. De aangepaste dienstregeling is ten minste geldig tot 2 mei 2020. Alle informatie over de dienstregeling die vanaf 26 maart geldt, vind je op deze pagina. Houd rekening met gewijzigde vertrektijden en lagere frequenties. Plan je reis (liefst maximaal 1 uur) van tevoren via onze reisplanner of 9292.nl

1,5 meter afstand

Aan alle mensen wordt verzocht 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Dit geldt ook in onze voertuigen. Daarom verzoeken wij reizigers om zich zoveel mogelijk te verspreiden over de hele bus en alleen de zittingen bij de ramen te gebruiken. Op deze manier houden we het OV voor iedereen die afhankelijk is van het OV veilig beschikbaar. Reis alleen met het OV als het noodzakelijk is. 

Instappen via de achterdeur

We verzoeken onze reizigers in de bus om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs. Met posters op de voordeur verwijzen we je naar de achterkant. Door deze maatregel in te voeren proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers.

Kaartverkoop

Er worden in de bus geen vervoersbewijzen meer verkocht bij de buschauffeur. Ook dit doen wij om het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs te verminderen. In- en uitchecken met een OV-chipkaart kan bij de achterdeur. Een kaartje koop je vooraf via de Keolis app of via onderstaande mogelijkheden: 

  • Reizen op saldo met je OV-chipkaart
  • Een e-ticket (geprint of op je telefoon) kopen via onze webshop
  • Een kaartje kopen bij één van onze servicewinkels of voorverkooppunten

Hieronder vind je per gebied onze voorverkooppunten:

Koop je kaartje of e-ticket vooraf. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs en het in- en uitchecken tijdens de reis. We vragen je begrip voor deze situatie.

Servicewinkels

Bij servicepunten vragen wij aan onze reizigers om te pinnen. Als dat niet mogelijk is, kan je met contant geld betalen. Geef het geld niet aan de medewerker, maar leg het op de balie neer.

Houd er ook rekening mee dat de openingstijden van de servicewinkels tijdelijk zijn aangepast, bekijk hieronder wat dat voor jou betekent.
Servicewinkel Amersfoort: maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur
Servicewinkel Almere en Enschede: maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:00 uur en zaterdag van 10:00 tot 15:00 uur

Onze servicewinkel in Apeldoorn is gesloten, omdat deze zich in een horecagelegenheid bevindt. Alle horecagelegenheden zijn in opdracht van het RIVM vanaf 16 maart tot en met maandag 6 april gesloten.

Schoonmaak

Speciale extra schoonmaakactiviteiten zijn in verband met verspreidingsrisico niet nodig. In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak wel extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is, wordt zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken.

De OV-bedrijven vragen begrip voor onze eerdere en deze maatregelen en doen een beroep op de medewerking van onze reizigers.

Automatisch openen deuren trein

Onze machinisten openen de deuren op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen automatisch, zodat je niet op de knop hoeft te drukken. Het duurt ongeveer twee seconden voordat de deuren openen.