Maatregelen in het OV

Je bent welkom in het OV!

Reis (indien mogelijk) op rustige momenten
Vanaf 25 september 2021 vinden er nieuwe versoepelingen plaats. De mondkapjesplicht vervalt op stations, perrons en haltes maar blijft van kracht in de voertuigen. 
 
Alleen samen krijgen we het coronavirus onder controle. Daarom geldt nog steeds:
 
1.     Draag een mondkapje: in alle voertuigen is dat verplicht. Deze regel geldt ook voor mensen die gevaccineerd zijn. 
2.     Reis (indien mogelijk) op rustige momenten.
3.     Reis alleen als je geen klachten hebt.
4.     Geef elkaar de ruimte.

https://allgobus.nl/getmedia/98c540d4-b0d5-4903-9b4c-41b7eb70928b/headerbeeld-corona.JPG?width=1408&height=442&ext=.jpg

Dienstregeling

Wij rijden momenteel een aangepaste dienstregeling. Onze treinen van Keolis Blauwnet rijden wel volgens de gebruikelijke dienstregeling. Alle informatie over de aangepaste dienstregeling vind je op deze pagina. Plan je reis voor vertrek altijd via onze reisplanner of 9292.nl

Mondkapje in het OV

/getmedia/2d40dc9b-5fe4-490f-915d-12098a5eb65e/Mondkapje-verplicht.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg

Sinds 1 juni 2020 is het voor reizigers van 13 jaar en ouder verplicht om een mondkapje te dragen in het OV. Het gaat om niet-medische mondkapjes zonder filter (bijvoorbeeld van katoen) die de reiziger zelf moet verzorgen en tijdig, dus vóór het instappen, op moet zetten. Draag ook een mondkapje als je al gevaccineerd bent. In al onze servicewinkels is het mogelijk om mondkapjes, geschikt voor gebruik in het OV, aan te schaffen. De mondkapjes kosten 2 euro per 2 stuks (voor de heen- en terugreis). Reizigers kunnen maximaal twee mondkapjes per keer aanschaffen. Over het gebruik van mondkapjes zijn veelgestelde vragen opgesteld door Rijksoverheid.nl. Bekijk ze hier.  

Geef elkaar de ruimte

/getmedia/ca73c1bc-4df0-466b-ae6b-a0c81092f028/Geef-elkaar-de-ruimte_2.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
In onze bussen en treinen zijn alle zitplaatsen weer beschikbaar voor reizigers (in de bussen zijn dat voorlopig de zitplaatsen achter het kettinkje of lint bij de buschauffeur). In sommige bussen en treinen is met stickers aangegeven waar je mag zitten. Omdat sinds 1 juli 2020 alle zitplaatsen weer beschikbaar zijn, dienen de stickers enkel nog als hulpmiddel voor reizigers om, daar waar het kan, elkaar de ruimte te geven. Inmiddels is het in al onze bussen weer mogelijk om voorin te stappen.

Vermijd drukke (spits)tijden

/getmedia/3cbb7d87-b1e2-44d4-a0bc-9bece615f9c0/Vermijd-drukke-(spits)tijden.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
Op bepaalde tijden is het drukker dan gebruikelijk in onze bussen en treinen. Ben je flexibel in je reistijden? Dan adviseren wij reizigers om drukke (spits)tijden te vermijden en buiten drukke momenten om te reizen als deze mogelijkheid er is. Soms is één bus eerder of later al een wereld van verschil. 

Houd rekening met elkaar

/getmedia/e6335c06-9518-42ce-9aaa-3f26a1aae1dd/Houd-rekening-met-elkaar.jpg?width=520&height=520&ext=.jpg
We leven momenteel in een bijzondere tijd en dit vraagt veel van ons. Gelukkig merken we ook dat er onderling veel saamhorigheid is. We willen aan alle reizigers in het OV vragen om zoveel mogelijk rekening met elkaar te houden en de getroffen maatregelen op te volgen. Ook tijdens de coronacrisis zetten wij ons in voor een veilig en gastvrij openbaar vervoer en een goede bijdrage van onze reizigers is hierbij onmisbaar.

Service

Ook tijdens de coronacrisis zetten wij ons in voor een veilig en gastvrij openbaar vervoer. Het verlenen van een goede service is voor ons een belangrijk uitgangspunt. Onze stewards hebben geen handhavende taak. Zij houden toezicht en maken reizigers attent op de specifieke coronaregels, zoals afstand houden en het dragen van een mondkapje. Ook beantwoorden zij vragen van reizigers over de aangepaste situatie in het OV. Als reizigers zich niet aan de voorschriften houden, kunnen ov-handhavers een boete uitschrijven. Een boete voor het niet dragen van een mondkapje kost 95 euro. Daarnaast vindt er ook gewoon kaartcontrole in het openbaar vervoer plaats. Onze medewerkers kunnen je uit veiligheidsoverwegingen vragen om zelf jouw vervoerbewijs voor het controleapparaat te houden. Onze stewards zijn uitgerust met persoonlijke beschermingsmiddelen.

Kaartverkoop

Inmiddels is het weer in al onze bussen mogelijk om je ritkaartje te pinnen. Het is niet meer mogelijk om via de QR-code in de bus een kaartje te kopen.

Servicewinkels

Al onze servicewinkels (Almere, Amersfoort, Apeldoorn en Enschede) zijn zonder afspraak te bezoeken.

Schoonmaak

​Tijdens de reguliere schoonmaak wordt extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken, stangen, handgrepen en hoofdsteunen. Ook worden er gedurende de dag op diverse pauzelocaties extra schoonmaakwerkzaamheden verricht. Hierbij gebruiken wij desinfecterende schoonmaakmiddelen. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken. Verder volgen wij de adviezen van het RIVM op.

Ventilatie in bus en buurtbus

Onze chauffeurs ventileren de bussen extra. Ze openen elke stop (indien mogelijk) de instap- en de uitstapdeur. Hierdoor komt er een extra ventilerende luchtstroom in de bus.
 
Ook bij onze buurtbussen hebben hiervoor maatregelen genomen, deze zijn voorzien van speciale HEPA-luchtfilters goedgekeurd door TNO.

Automatisch openen deuren trein

Onze machinisten openen de deuren op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen automatisch, zodat je niet op de knop hoeft te drukken. Het duurt ongeveer twee seconden voordat de deuren openen. 
Let op! In verband met de kou kan het in de winter voorkomen dat de deuren (deels) gesloten blijven.

De OV-bedrijven vragen begrip voor de gestelde (landelijke) maatregelen en doen een beroep op de medewerking van onze reizigers.