Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht van vragen en antwoorden over het reizen in het Openbaar Vervoer in verband met het coronavirus.  Lees meer over veelgestelde vragen over het coronavirus en het openbaar vervoer op de website van OV-NL en Rijksoverheid.nl.

Dienstregeling

Kan ik met de bus/trein mee als het weer drukker wordt in het OV?

Ja, het OV is er nog steeds om mensen van A naar B te brengen en het maatschappelijk belang van het OV is groot. Tenslotte vervoeren we ook dagelijks veel reizigers die werkzaam zijn in vitale sectoren. Juist nu is het extra belangrijk dat deze medewerkers kunnen werken. Wel blijven wij reizigers adviseren om alleen met het OV te reizen als het echt noodzakelijk is, drukke (spits)tijden te vermijden en zoveel mogelijk alleen te reizen. Verder adviseert de overheid mensen met milde gezondheidsklachten als niezen en hoesten thuis te blijven.

Rijden jullie met een aangepaste dienstregeling?

De meeste dienstregelingen van de OV-bedrijven zijn momenteel anders dan gebruikelijk. Onze treinen van Keolis Blauwnet blijven doorrijden volgens de gebruikelijke dienstregeling. Per 31 mei rijden wij ook weer met het maximale aantal bussen dat onder de huidige corona-omstandigheden mogelijk is. Alle informatie over de dienstregeling die per 31 mei geldt, vind je op deze pagina. Plan je reis voor vertrek altijd via onze reisplanner of 9292.nl.

Op welke tijden kan ik het beste reizen?

Dit verschilt per regio en per lijn. Over het algemeen adviseren wij reizigers om drukke (spits)tijden te vermijden en buiten drukke momenten om te reizen als je deze mogelijkheid hebt.

Waar kan ik actuele reisinformatie vinden?

Plan je reis voor vertrek altijd via onze reisplanner of 9292.nl. Reizigers van Syntus Gelderland, Syntus Overijssel, Syntus Utrecht en Twents kunnen voor de vertrektijden in de uitgegeven lijnfolders en op de haltevertrekstaten bij de bushalte per 31 mei de zomerperiode aanhouden. In Almere rijden de bussen van allGo vanaf deze datum volgens de normale dienstregeling. Uitzondering geldt voor de extra late ritten op vrijdagavond en de R-net streeklijnen. Voor R-net geldt de vakantiedienstregeling. Alle informatie over de dienstregeling die per 31 mei geldt, vind je op deze pagina.

Wanneer rijden de buurtbussen weer?

De buurtbussen rijden voorlopig niet. Zodra dit verandert communiceren wij hierover. De Kolibrie in Gelderland en SyntusFlex bussen in Woerden en Mijdrecht/Wilnis rijden wel.

Mogen scholieren reizen met het OV?

Ja, maar gebruik het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen, bijvoorbeeld als je een schoolexamen moet afleggen, en reis zo veel mogelijk buiten de spits. Indien mogelijk, reis dan met de fiets.

Maatregelen in de voertuigen

Welke maatregelen gelden in de voertuigen?

Momenteel gelden de volgende maatregelen in onze voertuigen:

  • Reis alleen als dat echt nodig is.
  • Het dragen van een niet-medisch mondkapje is verplicht in onze bussen en treinen voor reizigers van 13 jaar of ouder.
  • Houd voldoende afstand in het voertuig en bij het in- en uitstappen.
  • Vermijd drukke (spits)tijden.
  • Volg de instructies in het voertuig.
  • Houd rekening met elkaar.

Welke instructies gelden in de voertuigen?

Naast het verplicht dragen van een mondkapje geven wij per 1 juni de volgende instructies in onze voertuigen:
 
Bus: Neem plaats op de stoelen bij het raam met de groene sticker. Zijn alle groene zitplaatsen bezet? Neem dan een staanplaats. Huisgenoten (bijvoorbeeld je partner of kind) mogen ook naast je plaatsnemen op de stoelen met een oranje sticker. Daarnaast blijven we onze reizigers in de bus verzoeken om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs.
 
Trein: Neem plaats op de stoelen bij het raam of zijwand met de groene sticker. Raak zo weinig mogelijk aan en nuttig geen voedsel of dranken in de trein om besmetting te voorkomen. Om deze reden zijn ook de toiletten in onze treinen afgesloten. Op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal passen wij éénrichtingsverkeer toe in de trein. Houd de looprichting zoals aangegeven in de gangpaden aan. Er is één deur voor het instappen en één deur voor het uitstappen. Onze machinisten openen de deuren op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen automatisch, zodat je niet op de knop hoeft te drukken. Het duurt ongeveer twee seconden voordat de deuren openen. Fietsen (met uitzondering van een ingeklapte vouwfiets en fiets als hulpmiddel) zijn voorlopig niet toegestaan in de trein.
 
Het bewaren van 1,5 meter afstand blijft ook zoveel mogelijk op stations en bij haltes gelden. Zo houden we het OV voor iedereen die hiervan afhankelijk is veilig beschikbaar.

Welke maatregelen gelden op stations?

Momenteel gelden de volgende maatregelen op stations:

  • Houd 1,5 meter afstand
  • Houd zoveel mogelijk rechts
  • Raak zo weinig mogelijk aan
  • Houd 4 treden afstand op de roltrap
  • Maximaal 2 personen tegelijk in de lift

Kan ik voldoende afstand houden van anderen in de bus/trein?

Aan alle mensen wordt verzocht 1,5 meter afstand van elkaar te houden. Dit geldt, indien mogelijk, ook in onze voertuigen. Daarom verzoeken wij reizigers om zich zoveel mogelijk te verspreiden over de hele bus en trein. In onze voertuigen worden maatregelen genomen om reizigers te helpen voldoende afstand te bewaren. De maatregelen zijn aangepast aan het type voertuig.  Wij verzoeken reizigers daarom de instructies in het voertuig op te volgen. Het bewaren van 1,5 meter afstand blijft ook zoveel mogelijk op stations en bij haltes gelden. Op deze manier houden we het OV voor iedereen die hiervan afhankelijk is veilig beschikbaar.

Waarom zetten jullie niet meer bussen en treinen in?

Per 31 mei rijden wij met het maximale aantal bussen en treinen dat onder de huidige corona-omstandigheden mogelijk is. In onze voertuigen gelden specifieke maatregelen om het OV voor iedereen veilig beschikbaar te houden. Dit betekent onder andere dat wij minder reizigers in onze voertuigen kunnen vervoeren. Aan de andere kant willen wij wel zoveel mogelijk openbaar vervoer aanbieden dat past bij de huidige behoefte van onze reizigers. En dat is niet altijd de standaard dienstregeling. Scholen zijn bijvoorbeeld gesloten, maar ziekenhuizen of zorginstellingen willen we juist nu extra bereikbaar maken. Dat vraagt om maatwerk. Daar waar nodig, bijvoorbeeld op drukke (spits)tijden of naar populaire bestemmingen, zetten wij extra bussen in. Ook staan er extra bussen stand-by. Kortom: alle voertuigen die wij momenteel kunnen inzetten, worden ook ingezet.

Wat doen jullie eraan om te zorgen dat voertuigen niet te vol worden?

Wij blijven reizigers adviseren om alleen met het ov te reizen als het echt nodig is, drukke (spits)tijden te vermijden en zoveel mogelijk alleen te reizen. Daarnaast rijden wij per 31 mei met het maximale aantal bussen en treinen dat onder de huidige corona-omstandigheden mogelijk is. Daar waar nodig, bijvoorbeeld op drukke (spits)tijden of naar populaire bestemmingen, zetten wij extra bussen in. Ook staan er extra bussen stand-by. Op deze manier zijn wij in de gelegenheid om drukte in onze voertuigen op te vangen en Nederland op een veilige manier bereikbaar te houden. Verder monitoren wij dagelijks de bezetting van onze voertuigen.

Waarom moet ik achterin instappen?

We verzoeken onze reizigers in de bus om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs en proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers. Om deze maatregelen te kunnen hanteren, houden wij de voordeuren gesloten en hebben wij het voorste gedeelte van de bus afgezet met lint.

Wanneer kan ik weer voorin stappen?

Voorlopig blijven de voordeuren gesloten omwille van de gezondheid van onze medewerkers.

Waarom is er op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal éénrichtingsverkeer?

Op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal passen wij éénrichtingsverkeer toe in de trein. Dit doen wij omdat de machinist op de begin- en eindpunten van cabine moet wisselen. Door éénrichtingsverkeer en aparte in- en uitstapdeur toe te passen, verminderen we het aantal contactmomenten tussen onze machinisten en reizigers. Houd in de trein de looprichting zoals aangegeven in de gangpaden aan. Er is één deur voor het instappen en één deur voor het uitstappen.

Maken jullie de voertuigen extra schoon?

Tijdens de reguliere schoonmaak wordt extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. Ook desinfecteren wij onze voertuigen minimaal twee keer per dag middels een vernevelaar. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken. Verder volgen wij de adviezen van het RIVM op.

Ik reis met een hulpmiddel. Hoe wordt hiermee omgegaan per 1 juni?

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de bus met een hulpmiddel:
 
  • Bij het in/uit stappen maakt de chauffeur op gepaste afstand de rolstoelplank klaar.
  • Je gaat zo veel mogelijk zelfstandig in of uit de bus. Vanuit veiligheid is op dit moment fysiek contact tussen jouzelf of jouw hulpmiddel en de chauffeur/ assistentieverlener niet mogelijk
  • Ondanks de maatregelen in de bus blijven rolstoelplekken beschikbaar. Voor de social seats geldt dat de plekken bij het raam beschikbaar zijn. Het kan zijn dat de eerste social seat achter de chauffeur, voor de veiligheid en afscherming van de chauffeur, niet beschikbaar is

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de trein met een hulpmiddel:

  • De treinen van Keolis zijn zelfstandig toegankelijk. Onze treinen hebben allemaal een vloer die op dezelfde hoogte ligt als de perrons. Dat maakt de trein goed toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn en rolstoelgebruikers. Op veel stations, perrons en in de treinen vindt je tevens speciale voorzieningen.
  • Ondanks de 1,5 metermaatregelen in de trein blijven rolstoelplekken en priority seats in de trein beschikbaar.

Ik reis met een visuele beperking. Hoe wordt hiermee omgegaan per 1 juni?

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de bus met een visuele beperking:

  • In de bus staat stickers op de ramen aangegeven op welke stoelen reizigers plaats kunnen nemen. Het gaat daarbij om alle stoelen bij het raam. Deze voorspelbaarheid maakt het voor met name reizigers met een visuele beperking eenvoudiger om een zitplek te vinden. Het kan zijn dat de eerste stoelen achter de chauffeur, voor de veiligheid en de afscherming van de chauffeur niet beschikbaar is
  • Voorlopig blijven de voordeuren, ter bescherming van de chauffeur, gesloten. Indien dat het geval is, geeft de chauffeur een mondelinge aanwijzing als je bij de voordeur staat om in te stappen.
Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de trein met een visuele beperking:
 
  • In de trein staat met stickers op de ramen en zijwanden aangegeven op welke stoelen reizigers plaats kunnen nemen. Het gaat daarbij om alle stoelen bij het raam of zijwand. Deze voorspelbaarheid maakt het voor met name reizigers met een visuele beperking eenvoudiger om een zitplek te vinden.
  • Op het station zijn pictogrammen en afstandslijnen& uitgevoerd in geel en zwart, omdat deze kleuren zoveel mogelijk contrast bieden voor kleurenblinden en slechtzienden. Bij het aanbrengen van stickers en bewegwijzering, zijn de geleidelijnen vrijgehouden
  • Op het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal passen wij éénrichtingsverkeer toe in de trein. Onze medewerkers zijn geïnstrueerd om een mondelinge aanwijzing te geven over deze situatie aan reizigers met een visuele beperking. Twijfel je of het voor jou met deze maatregelen mogelijk is om te reizen? Dan vragen we je om, zolang deze maatregelen van kracht zijn, zelf te zorgen voor iemand die jou tijdens je reis begeleidt.

Ik reis met een andere beperking. Hoe wordt hiermee omgegaan per 1 juni?

Twijfel je of het voor jou met de maatregelen die gelden per 1 juni mogelijk is om te reizen? Dan vragen we je om, zolang deze maatregelen van kracht zijn, zelf te zorgen voor iemand die jou tijdens je reis begeleidt. Is dit niet mogelijk, dan vragen we je dringend af te zien van het reizen met onze voertuigen. 

Wij zijn ons bewust van de mogelijke impact die deze maatregel tot gevolg kan hebben. Van dag tot dag bekijken we de ontwikkelingen rondom het coronavirus en wat de effecten hiervan zijn op onze dienstregeling en medewerkers. Zodra blijkt dat de maatregelen versoepeld worden of niet meer nodig zijn, worden ze direct opgeheven. Tot die tijd willen we je hartelijk danken voor je medewerking en begrip voor deze situatie.

Mag ik een fiets meenemen in de trein?

Nee, het is tijdelijk niet toegestaan om een fiets mee te nemen in de trein. Een vouwfiets of een fiets als hulpmiddel is nog wel toegestaan.

Worden vervoerbewijzen gecontroleerd?

Ja. Kaartcontrole in het openbaar vervoer vindt gewoon plaats. Onze medewerkers kunnen je uit veiligheidsoverwegingen vragen om zelf jouw vervoerbewijs voor het controleapparaat te houden.

Mondkapje in het OV

Waarom moeten reizigers per 1 juni een mondkapje dragen in het OV?

Per 1 juni zijn niet-medische mondkapjes verplicht in het openbaar vervoer voor reizigers van 13 jaar en ouder. Shawls en andere mondbedekkingen zijn niet toegestaan. Het mondkapje kan de mensen rondom jou beschermen als je het zorgvuldig draagt en gebruikt en daarom van meerwaarde zijn.

Wat gebeurt er als ik geen mondkapje draag in het OV?

Als je geen mondkapje draagt in het openbaar vervoer dan riskeer je een boete van 95 euro.

Moeten reizigers het mondkapje ook dragen buiten de bus/trein?

Dat is niet nodig. Wel verzoeken wij reizigers om het mondkapje ruim voor het instappen op te zetten, om het instappen veilig en snel te laten verlopen. 

Is het dragen van een boerka in het OV nu wel toegestaan?

Het kabinet heeft besloten dat het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het OV, zolang als de coronamaatregelen gelden, wordt gedoogd.  

Dragen chauffeurs ook mondkapjes?

Achter het stuur dragen onze bestuurders geen mondkapjes. Voorlopig blijft de chauffeurscabine afgeschermd met afzetlint en blijft de voordeur gesloten. Onze machinisten werken afgeschermd in een eigen cabine. Keolis voorziet alle bestuurders van een mondkapje voor gebruik buiten de chauffeurscabine.  

Waarom worden er geen (gratis) mondkapjes via de vervoerders verschaft?

Het gratis verstrekken van mondkapjes is niet mogelijk. Dit is een besluit van de Rijksoverheid. Zij geeft aan dat het de verantwoordelijk is van reizigers om zelf voor een mondkapje te zorgen en de kosten daarvan voor eigen rekening te nemen. Per 2 juni is het tevens mogelijk om in al onze servicewinkels mondkapjes, geschikt voor gebruik in het OV, aan te schaffen. De mondkapjes kosten 2 euro per 2 stuks (voor de heen- en terugreis). Reizigers kunnen maximaal twee mondkapjes per keer aanschaffen.

Betalen en reisproducten

Kan ik gratis meereizen als ik geen kaartje kan kopen bij de chauffeur?

Nee, een geldig vervoerbewijs is verplicht. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs en het in- en uitchecken tijdens de reis. Er worden in de bus geen vervoersbewijzen meer verkocht bij de buschauffeur. Dit doen wij om het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs te verminderen. In- en uitchecken met een OV-chipkaart kan bij de achterdeur. Een kaartje koop je vooraf via de Keolis app of in Almere via de allGo-app of via onderstaande mogelijkheden: 

  • Een kaartje kopen bij één van onze servicewinkels of voorverkooppunten.
  • Een los kaartje kopen via iDEAL, door het scannen van een QR-code in de bus (begin juni mogelijk). Meer informatie vind je hier
  • In de allGo bussen kan je een kaartje kopen bij de rode verkoopautomaat in de bus (in deze bussen werken wij niet met een QR-code).

Kan ik (een deel van) mijn abonnementsgeld terugkrijgen?

Wij hanteren de vergoedingsregels zoals deze in de Algemene Voorwaarden van het abonnement zijn aangegeven. Omdat er nog gewoon met het ov gereisd kan worden is er geen sprake van restitutie.