Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht van vragen en antwoorden over het reizen in het Openbaar Vervoer rondom het coronavirus.  Lees meer over veelgestelde vragen over het coronavirus en het openbaar vervoer op de website van OV-NL en Rijksoverheid.nl.

Kan ik nog met het Openbaar Vervoer reizen?

Ja. Als je geen gezondheidsklachten hebt, kan je gewoon reizen met het openbaar vervoer. Reizigers met een zwakkere gezondheid of gezondheidsklachten worden aangeraden niet met het openbaar vervoer te reizen. Dit geldt in ieder geval tot en met 2 mei. Neem bij reizen met het OV dezelfde maatregelen die je zou nemen als er bijvoorbeeld griep heerst. 
 
De maatregelen zijn:
 
  • Schud geen handen
  • Was je handen regelmatig met zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes bij het snuiten van je neus. Gebruik deze éénmalig en gooi deze hierna weg. Was daarna je handen met zeep.
  • Houd 1,5 meter afstand van andere reizigers

Rijden jullie met een aangepaste dienstregeling?

De meeste dienstregelingen van de OV-bedrijven worden de komende periode aangepast. De aangepaste dienstregeling is ten minste geldig tot 2 mei 2020. Alle informatie over de dienstregeling die vanaf 26 maart geldt, vind je op deze pagina. Houd rekening met gewijzigde vertrektijden en lagere frequenties. Plan je reis (liefst maximaal 1 uur) van tevoren via onze reisplanner of 9292.nl.

Waarom rijden jullie met een aangepaste dienstregeling?

Op basis van de nieuwste overheidsmaatregelen rondom het coronavirus, worden de meeste dienstregelingen van de OV-bedrijven de komende periode aangepast. Dit geldt ook voor Keolis. Onze opdrachtgevers ondersteunen deze werkwijze.

Minder reizigers maken gebruik van het openbaar vervoer doordat scholen, kinderdagverblijven, horecagelegenheden en sportclubs zijn gesloten. Daardoor vervoeren wij fors minder reizigers. Door de dienstregeling aan te passen verminderen wij tevens het aantal contactmomenten tussen reizigers en medewerkers, waardoor de kans op verspreiding van het virus kleiner is. Door deze maatregel in te voeren proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers. Wij vragen begrip voor alle geldende maatregelen en doen een beroep op de medewerking van alle reizigers. 

 Alle informatie over de dienstregeling die vanaf 26 maart geldt, vind je op deze pagina

Waar kan ik actuele reisinformatie vinden?

Maak gebruik van onze reisplanner of 9292.nl. Informatie over de aangepaste dienstregeling als gevolg van het coronavirus vind je op deze pagina.

Mijn (buurt)bus rijdt niet, is er alternatief vervoer?

Er is geen alternatief vervoer voor ritten die vervallen of lijnen die niet rijden.

Waarom moet ik achterin instappen?

We verzoeken onze reizigers in de bus om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs. Met posters op de voordeur verwijzen we je naar de achterkant. Door deze maatregel in te voeren proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers.

Is het nodig om apart te gaan zitten van andere reizigers?

Ja. De landelijke maatregel is om 1,5 meter afstand te houden van andere personen. Deze maatregel geldt ook in onze voertuigen. Verder adviseert de overheid mensen met milde gezondheidsklachten als niezen en hoesten thuis te blijven, wat het risico van besmetting in de bus zou moeten verkleinen.

Kan ik gratis meereizen als ik geen kaartje kan kopen bij de chauffeur?

Nee, een geldig vervoerbewijs is nog steeds verplicht. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs en het in- en uitchecken tijdens de reis. Er worden in de bus geen vervoersbewijzen meer verkocht bij de buschauffeur. Dit doen wij om het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs te verminderen. In- en uitchecken met een OV-chipkaart kan bij de achterdeur. Een kaartje koop je vooraf via de Keolis app of via onderstaande mogelijkheden: 

  • Reizen op saldo met je OV-chipkaart
  • Een e-ticket (geprint of op je telefoon) kopen via onze webshop
  • Een kaartje kopen bij één van onze servicewinkels of voorverkooppunten


Hieronder vind je per gebied onze voorverkooppunten:

We vragen je begrip voor deze situatie.

Kan ik (een deel van) mijn abonnementsgeld terugkrijgen?

Wij hanteren de vergoedingsregels zoals deze in de Algemene Voorwaarden van het abonnement zijn aangegeven. Omdat er nog gewoon met het ov gereisd kan worden is er geen sprake van restitutie.

Waarom is het voorste gedeelte van de bus afgezet met lint?

Voor heel Nederland gelden vanaf donderdag 12 maart 2020 nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. We verzoeken onze reizigers in de bus om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken. Ook worden er in de bus geen vervoersbewijzen meer verkocht bij de buschauffeur. Om deze maatregelen te kunnen hanteren, houden wij de voordeuren gesloten en hebben wij het voorste gedeelte van de bus afgezet met lint. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs. Door deze maatregel in te voeren proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers.

Ontsmetting jullie de voertuigen?

Speciale extra schoonmaakactiviteiten zijn in verband met verspreidingsrisico niet nodig. In het openbaar vervoer wordt tijdens de reguliere schoonmaak wel extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken en hoofdsteunen. In treinen waar een toilet aanwezig is, wordt zeep en papieren handdoekjes extra aangevuld. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken.

Waarom rijdt het OV nog?

Er zijn vitale beroepsgroepen om de samenleving draaiende te houden tijdens de uitbraak van het coronavirus. Het Openbaar Vervoer is bestempeld als één van de vitale beroepen. Het maatschappelijk belang van het OV is groot. Wij proberen en willen onze reizigers zo lang mogelijk van dienst zijn. Tenslotte vervoeren we ook dagelijks veel reizigers die werkzaam zijn in vitale sectoren. Juist nu is het extra belangrijk dat deze medewerkers kunnen werken.