Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht van vragen en antwoorden over het reizen in het Openbaar Vervoer in verband met het coronavirus.  Lees meer over veelgestelde vragen over het coronavirus en het openbaar vervoer op de website van OV-NL en Rijksoverheid.nl.

Mondkapje in het OV

Waarom moeten reizigers een mondkapje dragen in het OV?

Niet-medische mondkapjes zijn verplicht in het openbaar vervoer voor reizigers van 13 jaar en ouder. Ook wanneer je wacht op het station, perron of bij de halte moet je een mondkapje dragen. Sjaals en andere mondbedekkingen zijn niet toegestaan. Het mondkapje kan de mensen rondom jou beschermen als je het zorgvuldig draagt en gebruikt en daarom van meerwaarde zijn.

Ik ben gevaccineerd. Moet ik ook een mondkapje dragen in het OV?

Ja, ook als je gevaccineerd bent dien je een niet-medisch mondkapje te dragen in het openbaar vervoer. Dit heeft de overheid algemeen verplicht voor reizigers van 13 jaar en ouder. Ook wanneer je wacht op het station, perron of bij de halte moet je een mondkapje dragen. 

Mag je een sjaal als alternatief voor mondkapje gebruiken?

Een sjaal, spatmasker, col, bandana, het gebruik van een kraag van een jas of bijvoorbeeld mondkapjes gemaakt van een sok zijn niet toegestaan als alternatief voor het mondkapje in het openbaar vervoer. Bekijk de instructiefilm op YouTube waarin wordt uitgelegd hoe je een niet-medisch mondkapje gebruikt in het openbaar vervoer. Ook is het niet toegestaan om gasmaskers te gebruiken.

Is het dragen van een boerka in het OV nu wel toegestaan?

Het kabinet heeft besloten dat het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het OV, zolang als de coronamaatregelen gelden, wordt gedoogd.  

Wat gebeurt er als ik geen mondkapje draag in het OV?

Als je geen mondkapje draagt in het openbaar vervoer dan riskeer je een boete van 95 euro.

Moeten reizigers het mondkapje ook dragen buiten de bus/trein?

Sinds 1 december is het ook verplicht om op het station, perron en halte een mondkapje te dragen. 

In verband met een aandoening kan ik geen mondkapje dragen, kan ik dan wel met het OV reizen?

Wij begrijpen dat reizen met het OV met een mondkapje niet altijd even vanzelfsprekend is. Echter is vanaf 1 juni het dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV, en dus ook in bussen en treinen van Keolis, verplicht voor iedereen van 13 jaar of ouder. Dit is verplicht omdat de afstand van 1,5 m in het openbaar vervoer niet altijd haalbaar is en we met elkaar willen voorkomen dat het coronavirus zich verder verspreidt. Mensen met een aandoening, zoals een longziekte, brengt het reizen met het OV extra risico met zich mee. Daarom adviseren wij in deze situatie alleen van het OV gebruik te maken als dat echt niet anders kan. Je vindt veel informatie en tips over het reizen met een longziekte in het OV en het dragen van een mondkapje op: https://www.longfonds.nl/corona-en-longziekten/vragen-over-corona/vragen-over-mondkapjes

Dragen chauffeurs ook mondkapjes?

Achter het stuur dragen onze bestuurders geen mondkapjes.De chauffeur zit d.m.v. een scherm afgeschermd.  Onze machinisten werken afgeschermd in een eigen cabine. Keolis voorziet alle bestuurders van een mondkapje voor gebruik buiten de chauffeurscabine.  

Waarom worden er geen (gratis) mondkapjes via de vervoerders verschaft?

Het gratis verstrekken van mondkapjes is niet mogelijk. Dit is een besluit van de Rijksoverheid. Zij geeft aan dat het de verantwoordelijk is van reizigers om zelf voor een mondkapje te zorgen en de kosten daarvan voor eigen rekening te nemen. Per 2 juni is het tevens mogelijk om in al onze servicewinkels mondkapjes, geschikt voor gebruik in het OV, aan te schaffen. De mondkapjes kosten 2 euro per 2 stuks (voor de heen- en terugreis). Reizigers kunnen maximaal twee mondkapjes per keer aanschaffen. 

Dienstregeling

Kan ik met de bus/trein mee als het weer drukker wordt in het OV?

Voor heel Nederland geldt een strengere lockdown sinds 15 december 2020 om zo verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Naar aanleiding van deze lockdown geldt voor het openbaar vervoer het volgende: gebruik het openbaar vervoer alleen voor noodzakelijke reizen.

De overheid roept iedereen op om zoveel mogelijk thuis te blijven en niet onnodig op pad te gaan. Dit betekent dat deze oproep ook geldt voor het OV: reis alleen als het noodzakelijk is. Het OV blijft dus beschikbaar voor noodzakelijke reizen. Verder adviseert de overheid mensen met milde gezondheidsklachten als niezen en hoesten thuis te blijven.

Rijden jullie met een aangepaste dienstregeling?

De treinen van Keolis Blauwnet rijden nog steeds volgens de gebruikelijke dienstregeling.  Alle informatie over de actuele dienstregeling van de bussen, vind je op deze pagina. Plan je reis voor vertrek altijd via onze reisplanner of 9292.nl.

Op welke tijden kan ik het beste reizen?

Dit verschilt per regio en per lijn. Over het algemeen adviseren wij reizigers om drukke (spits)tijden te vermijden en buiten drukke momenten om te reizen als je deze mogelijkheid hebt.

Waar kan ik actuele reisinformatie vinden?

Plan je reis voor vertrek altijd via onze reisplanner of 9292.nl. De treinen van Keolis Blauwnet rijden nog steeds volgens de gebruikelijke dienstregeling. Alle informatie over de actuele dienstregeling, vind je op deze pagina.

Wanneer rijden de buurtbussen weer?

Een groot deel van de buurtbussen start weer op.

RRReisSinds 15 maart 2021 rijden alle bussen van buurtRRReis weer. Kijk op RRReis.nl/buurtrrreis voor meer informatie.

Syntus Utrecht: Sinds 15 maart 2021 rijden alle buurtbussen weer.

Twents: De volgende buurtbussen rijden weer sinds 3 maart 2021:
513 Nijverdal - Raalte
525 Aalderinkshoek
530 Borne Bornsche maten
531 Borne Stroom Esch
532 Borne Letterveld
592 Weerselo - Borne
594 Den Ham - Nijverdal
596 Ootmarsum - Denekamp
597 Nijverdal - Hellendoorn
599 Rossum - Ootmarsum

Buurtbus 506 (Boekelo) rijdt weer vanaf 8 maart en TwentsFlex (Rijssen - Holten) gaat vanaf 15 maart de weg weer op.
Buurtbussen 505 (Hogeland), 508 (Enschede Zuid), 591 (Tubbergen - Bruinehaar), 593 (Oldenzaal - De Lutte) en 595 (Haaksbergen - Buurse) rijden voorlopig nog niet. De buurtbussen worden gereden door vrijwilligers. Veel chauffeurs hebben een hogere leeftijd en vallen in een risicodoelgroep. Zij wachten op dit moment liever nog even met rijden tot de situatie rondom corona verbetert.

Mogen scholieren reizen met het OV?

Ja, scholieren kunnen gebruik maken van het OV. 

Wanneer gaan de scholierenlijnen weer rijden?

Nu de scholen sinds 1 maart 2021 weer open zijn, wordt ook de dienstregeling van de scholierenlijnen weer opgestart.

RRReis: Sinds 1 maart 2021 rijdt een deel van de scholierenlijnen weer. Klik hier voor meer informatie.

Syntus Utrecht: Sinds 1 maart 2021 rijden alle scholierenlijnen (lijn 603 t/m 695) en buslijn 10 Amersfoort weer.

Twents: de scholierenlijn (681) rijdt niet. 

Wil je weten of jouw lijn rijdt? Plan je reis in onze reisplanner of via 9292.nl.

Maatregelen in de voertuigen

Welke maatregelen gelden in de voertuigen?

Momenteel gelden de volgende maatregelen in onze voertuigen:

  • Het dragen van een niet-medisch mondkapje is verplicht in alle bussen en treinen voor reizigers van 13 jaar of ouder. Ook op stations, perrons enbij haltes is dit verplicht. 
  • Vermijd drukke (spits)tijden, reis vooral buiten de spits.
  • Geef elkaar de ruimte op de halte, in het voertuig, en bij het in- en uitstappen.
  • Houd rekening met elkaar.

Welke maatregelen gelden op stations?

Momenteel gelden de volgende maatregelen op stations:

  • Houd 1,5 meter afstand
  • Houd zoveel mogelijk rechts
  • Raak zo weinig mogelijk aan
  • Houd 4 treden afstand op de roltrap
  • Maximaal 2 personen tegelijk in de lift
  • Het dragen van een niet-medisch mondkapje is verplicht op stations en bij haltes voor reizigers van 13 jaar of ouder. 

Kan ik voldoende afstand houden van anderen in de bus/trein?

In onze bussen en treinen zijn alle zitplaatsen weer beschikbaar voor reizigers (in de bussen zijn dat voorlopig de zitplaatsen achter het kettinkje of lint bij de buschauffeur). In sommige bussen en treinen is met stickers aangegeven waar je mag zitten. De stickers dienen enkel als hulpmiddel voor reizigers om, daar waar het kan, elkaar de ruimte te geven. Ook kunnen reizigers staan bij aangewezen staanplaatsen. Dit zijn staanplaatsen waarbij je je kan vasthouden aan een onderdeel in de bus dat hier bewust voor bedoeld is, zoals een handlus, stang of handgreep. 

Door de versoepelingen wordt het steeds weer wat drukker in het OV. Het houden van 1,5 meter afstand is dan niet altijd mogelijk. Dat is in het OV ook niet verplicht. Daarom werd het dragen van een mondkapje als eerste in het OV verplicht gesteld. Onze buschauffeurs maken een melding als een bus te vol is (dat houdt in dat alle zit- en staplaatsen bezet zijn). Ook houden wij de reizigersaantallen in onze treinen bij. Als blijkt dat dit op een bepaalde rit of op een bepaald tijdstip voorkomt, dan kijken we of er extra bussen/treinstellen beschikbaar zijn om ter ondersteuning in te zetten. 

Wanneer kan ik weer voorin stappen?

In al onze bussen kan er weer voorin worden ingestapt.

Maken jullie de voertuigen extra schoon?

Ja. ‚ÄčTijdens de reguliere schoonmaak wordt extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken, stangen, handgrepen en hoofdsteunen. Ook worden er gedurende de dag op diverse pauzelocaties extra schoonmaakwerkzaamheden verricht. Hierbij gebruiken wij desinfecterende schoonmaakmiddelen. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken. Verder volgen wij de adviezen van het RIVM op.

Ik heb een beperking en twijfel of ik kan reizen

Twijfel je of het voor jou met de maatregelen die gelden mogelijk is om te reizen? Dan vragen we je om, zolang deze maatregelen van kracht zijn, zelf te zorgen voor iemand die jou tijdens je reis begeleidt. Is dit niet mogelijk, dan vragen we je dringend af te zien van het reizen met onze voertuigen. 

Wij zijn ons bewust van de mogelijke impact die deze maatregel tot gevolg kan hebben. Van dag tot dag bekijken we de ontwikkelingen rondom het coronavirus en wat de effecten hiervan zijn op onze dienstregeling en medewerkers. Zodra blijkt dat de maatregelen versoepeld worden of niet meer nodig zijn, worden ze direct opgeheven. Tot die tijd willen we je hartelijk danken voor je medewerking en begrip voor deze situatie.

Ik reis met een hulpmiddel. Hoe wordt hiermee omgegaan?

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de bus met een hulpmiddel:
 
  • Bij het in/uit stappen maakt de chauffeur op gepaste afstand de rolstoelplank klaar.
  • Je gaat zo veel mogelijk zelfstandig in of uit de bus. Vanuit veiligheid is op dit moment fysiek contact tussen jouzelf of jouw hulpmiddel en de chauffeur/ assistentieverlener niet mogelijk.
  • De rolstoelplekken en social seats in de bus blijven beschikbaar. Het kan zijn dat de eerste social seat achter de chauffeur, voor de veiligheid en afscherming van de chauffeur, niet beschikbaar is.

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de trein met een hulpmiddel:

  • De treinen van Keolis zijn zelfstandig toegankelijk. Onze treinen hebben allemaal een vloer die op dezelfde hoogte ligt als de perrons. Dat maakt de trein goed toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn en rolstoelgebruikers. Op veel stations, perrons en in de treinen vindt je tevens speciale voorzieningen.
  • De rolstoelplekken en priority seats in de trein zijn gewoon beschikbaar.

Ik reis met een visuele beperking. Hoe wordt hiermee omgegaan?

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de bus met een visuele beperking:

  • Er kan in al onze bussen weer voor ingestapt worden.
  • Per 1 juli kunnen alle zitplaatsen in bussen en treinen weer door reizigers gebruikt worden.
Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de trein met een visuele beperking:
 
  • Op het station zijn pictogrammen en afstandslijnen& uitgevoerd in geel en zwart, omdat deze kleuren zoveel mogelijk contrast bieden voor kleurenblinden en slechtzienden. Bij het aanbrengen van stickers en bewegwijzering, zijn de geleidelijnen vrijgehouden.
  • Per 1 juli kunnen alle zitplaatsen in bussen en treinen weer door reizigers gebruikt worden.

Ik reis met een andere beperking. Hoe wordt hiermee omgegaan?

Twijfel je of het voor jou met de maatregelen die gelden mogelijk is om te reizen? Dan vragen we je om, zolang deze maatregelen van kracht zijn, zelf te zorgen voor iemand die jou tijdens je reis begeleidt. Is dit niet mogelijk, dan vragen we je dringend af te zien van het reizen met onze voertuigen. 

Wij zijn ons bewust van de mogelijke impact die deze maatregel tot gevolg kan hebben. Van dag tot dag bekijken we de ontwikkelingen rondom het coronavirus en wat de effecten hiervan zijn op onze dienstregeling en medewerkers. Zodra blijkt dat de maatregelen versoepeld worden of niet meer nodig zijn, worden ze direct opgeheven. Tot die tijd willen we je hartelijk danken voor je medewerking en begrip voor deze situatie.

Worden vervoerbewijzen gecontroleerd?

Ja. Kaartcontrole in het openbaar vervoer vindt gewoon plaats. Onze medewerkers kunnen je uit veiligheidsoverwegingen vragen om zelf jouw vervoerbewijs voor het controleapparaat te houden.

Betalen en reisproducten

Kan ik (een deel van) mijn abonnementsgeld terugkrijgen?

Wij hanteren de vergoedingsregels zoals deze in de Algemene Voorwaarden van het abonnement zijn aangegeven. Omdat er nog gewoon met het ov gereisd kan worden is er geen sprake van restitutie.