Veelgestelde vragen

Hieronder vind je een overzicht van vragen en antwoorden over het reizen in het Openbaar Vervoer in verband met het coronavirus.  Lees meer over veelgestelde vragen over het coronavirus en het openbaar vervoer op de website van OV-NL en Rijksoverheid.nl.

Mondkapje in het OV

Waarom moeten reizigers per 1 juni een mondkapje dragen in het OV?

Per 1 juni zijn niet-medische mondkapjes verplicht in het openbaar vervoer voor reizigers van 13 jaar en ouder. Sjaals en andere mondbedekkingen zijn niet toegestaan. Het mondkapje kan de mensen rondom jou beschermen als je het zorgvuldig draagt en gebruikt en daarom van meerwaarde zijn.

Mag je een sjaal als alternatief voor mondkapje gebruiken?

Een sjaal, spatmasker, col, bandana, het gebruik van een kraag van een jas of bijvoorbeeld mondkapjes gemaakt van een sok zijn niet toegestaan als alternatief voor het mondkapje in het openbaar vervoer. Bekijk de instructiefilm op YouTube waarin wordt uitgelegd hoe je een niet-medisch mondkapje gebruikt in het openbaar vervoer. Ook is het niet toegestaan om gasmaskers te gebruiken.

Is het dragen van een boerka in het OV nu wel toegestaan?

Het kabinet heeft besloten dat het dragen van gezichtsbedekkende kleding in het OV, zolang als de coronamaatregelen gelden, wordt gedoogd.  

Wat gebeurt er als ik geen mondkapje draag in het OV?

Als je geen mondkapje draagt in het openbaar vervoer dan riskeer je een boete van 95 euro.

Moeten reizigers het mondkapje ook dragen buiten de bus/trein?

Dat is niet nodig. Wel verzoeken wij reizigers om het mondkapje ruim voor het instappen op te zetten, om het instappen veilig en snel te laten verlopen. 

In verband met een aandoening kan ik geen mondkapje dragen, kan ik dan wel met het OV reizen?

Wij begrijpen dat reizen met het OV met een mondkapje niet altijd even vanzelfsprekend is. Echter is vanaf 1 juni het dragen van een niet-medisch mondkapje in het OV, en dus ook in bussen en treinen van Keolis, verplicht voor iedereen van 13 jaar of ouder. Dit is verplicht omdat de afstand van 1,5 m in het openbaar vervoer niet altijd haalbaar is en we met elkaar willen voorkomen dat het coronavirus zich verder verspreidt. Mensen met een aandoening, zoals een longziekte, brengt het reizen met het OV extra risico met zich mee. Daarom adviseren wij in deze situatie alleen van het OV gebruik te maken als dat echt niet anders kan. Je vindt veel informatie en tips over het reizen met een longziekte in het OV en het dragen van een mondkapje op: https://www.longfonds.nl/corona-en-longziekten/vragen-over-corona/vragen-over-mondkapjes

Dragen chauffeurs ook mondkapjes?

Achter het stuur dragen onze bestuurders geen mondkapjes. Voorlopig blijft de chauffeurscabine afgeschermd met afzetlint en blijft de voordeur gesloten. Hierdoor is de afstand tussen de chauffeur en reizigers steeds meer dan 1,5 meter. Onze machinisten werken afgeschermd in een eigen cabine. Keolis voorziet alle bestuurders van een mondkapje voor gebruik buiten de chauffeurscabine.  

Waarom worden er geen (gratis) mondkapjes via de vervoerders verschaft?

Het gratis verstrekken van mondkapjes is niet mogelijk. Dit is een besluit van de Rijksoverheid. Zij geeft aan dat het de verantwoordelijk is van reizigers om zelf voor een mondkapje te zorgen en de kosten daarvan voor eigen rekening te nemen. Per 2 juni is het tevens mogelijk om in al onze servicewinkels mondkapjes, geschikt voor gebruik in het OV, aan te schaffen. De mondkapjes kosten 2 euro per 2 stuks (voor de heen- en terugreis). Reizigers kunnen maximaal twee mondkapjes per keer aanschaffen.

Dienstregeling

Kan ik met de bus/trein mee als het weer drukker wordt in het OV?

Ja, het OV is er nog steeds om mensen van A naar B te brengen en het maatschappelijk belang van het OV is groot. Tenslotte vervoeren we ook dagelijks veel reizigers die werkzaam zijn in vitale sectoren. Per 1 juli zijn er in het OV weer meer plaatsen beschikbaar. Je kan onze bussen en treinen dan ook weer gebruiken om te gaan winkelen, voor vakantie of om lekker een dagje uit te gaan. Alle zitplaatsen in bussen en treinen kunnen weer gebruikt worden. Ook kunnen reizigers staan bij aangewezen staanplaatsen. Dit zijn staanplaatsen waarbij je je kan vasthouden aan een onderdeel in de bus dat hier bewust voor bedoeld is, zoals een handlus, stang of handgreep. Bij het zoeken van een geschikte zit- of staanplaats vragen wij reizigers om, daar waar het kan, elkaar de ruimte te geven. Verder adviseert de overheid mensen met milde gezondheidsklachten als niezen en hoesten thuis te blijven.

Rijden jullie met een aangepaste dienstregeling?

Een groot aantal buslijnen rijdt dan weer volgens de normale dienstregeling. Daarnaast zijn er een aantal lijnen die de vakantiedienstregeling rijden en er zijn lijnen die de vakantiedienstregeling rijden met daaraan toegevoegd extra ritten. In verband met Corona houden wij extra bussen stand-by, die wij  kunnen inzetten wanneer het te druk wordt. De treinen van Keolis Blauwnet rijden nogsteeds volgens de gebruikelijke dienstregeling. Alle informatie over de actuele dienstregeling, vind je op deze pagina. Plan je reis voor vertrek altijd via onze reisplanner of 9292.nl.

Op welke tijden kan ik het beste reizen?

Dit verschilt per regio en per lijn. Over het algemeen adviseren wij reizigers om drukke (spits)tijden te vermijden en buiten drukke momenten om te reizen als je deze mogelijkheid hebt.

Waar kan ik actuele reisinformatie vinden?

Plan je reis voor vertrek altijd via onze reisplanner of 9292.nl. De treinen van Keolis Blauwnet rijden nogsteeds volgens de gebruikelijke dienstregeling. Alle informatie over de actuele dienstregeling, vind je op deze pagina.

Wanneer rijden de buurtbussen weer?

De buurtbussen rijden voorlopig niet. In de buurtbussen is het houden van 1,5 meter afstand tussen reizigers en/of chauffeurs niet of nauwelijks mogelijk. Daardoor kunnen wij de gezondheid van onze chauffeurs en reizigers niet garanderen. Op landelijk niveau, door alle vervoerders en OV-NL, wordt er gekeken naar een geschikte oplossing om de buurtbussen coronaproof in te richten. Tot op heden is hier nog geen geschikte oplossing voor gevonden. Daarom hebben wij besloten om de buurtbussen niet uit te laten rijden. De gezondheid en veiligheid van onze chauffeurs en reizigers staat voor ons altijd voorop. Zodra de situatie verandert communiceren wij hierover.
Bij Syntus Utrecht wordt vanaf 31 augustus op meerdere buurtbuslijnen een vervangende dienstregeling met grote bussen gereden, om aan reizigers op (delen van) deze lijnen toch openbaar vervoer aan te bieden, Het kan zijn dat routes en vertrektijden wijzigen. Kijk hier voor meer informatie.

Mogen scholieren reizen met het OV?

Ja, scholieren kunnen gebruik maken van het OV. 

Wanneer gaan de scholierenlijnen weer rijden?

Na de zomervakantie wordt de dienstregeling van de scholierenlijnen meer gespreid. Dat is onder andere besloten na gesprekken die zijn gevoerd met diverse scholen. De lesroosters van de scholen en de dienstregeling zijn zo veel mogelijk op elkaar afgestemd ten behoeve van een betere spreiding van het aantal scholieren in onze bussen. Wil je weten of jouw lijn rijdt? Plan je reis in onze reisplanner of via 9292.nl.

Maatregelen in de voertuigen

Welke maatregelen gelden in de voertuigen?

Momenteel gelden de volgende maatregelen in onze voertuigen:

  • Het dragen van een niet-medisch mondkapje is verplicht in alle bussen en treinen voor reizigers van 13 jaar of ouder. Zet je mondkapje op voordat je instapt.
  • Vermijd drukke (spits)tijden, reis vooral buiten de spits.
  • Geef elkaar de ruimte op de halte, in het voertuig, en bij het in- en uitstappen.
  • Houd rekening met elkaar.

Welke maatregelen gelden op stations?

Momenteel gelden de volgende maatregelen op stations:

  • Houd 1,5 meter afstand
  • Houd zoveel mogelijk rechts
  • Raak zo weinig mogelijk aan
  • Houd 4 treden afstand op de roltrap
  • Maximaal 2 personen tegelijk in de lift

Kan ik voldoende afstand houden van anderen in de bus/trein?

In onze bussen en treinen zijn alle zitplaatsen weer beschikbaar voor reizigers (in de bussen zijn dat voorlopig de zitplaatsen achter het kettinkje of lint bij de buschauffeur). In sommige bussen en treinen is met stickers aangegeven waar je mag zitten. Omdat per 1 juli alle zitplaatsen weer beschikbaar zijn, dienen de stickers enkel nog als hulpmiddel voor reizigers om, daar waar het kan, elkaar de ruimte te geven. Ook kunnen reizigers staan bij aangewezen staanplaatsen. Dit zijn staanplaatsen waarbij je je kan vasthouden aan een onderdeel in de bus dat hier bewust voor bedoeld is, zoals een handlus, stang of handgreep. 

Waarom moet ik achterin instappen?

We verzoeken reizigers van Syntus Gelderland, Syntus Overijssel, Syntus Utrecht en Twents om via de achterdeur in te stappen en daar in te checken. Hierdoor verminderen we het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs en proberen we een juiste balans te vinden tussen de gezondheid van onze medewerkers en de dienstverlening aan onze reizigers. Om deze maatregelen te kunnen hanteren, houden wij de voordeuren gesloten en hebben wij het voorste gedeelte van de bus afgezet met lint.

Reizigers van allGo kunnen vanaf 31 augustus weer via de voordeur instappen. Bij de buschauffeurs zijn zogenaamde kuchschermen geplaatst. Ook in de andere reisgebieden worden kuchschermen geplaatst, maar het duurt nog even voordat deze schermen in de bussen bevestigd zijn (en reizigers dus weer voorin kunnen instappen). 

Wanneer kan ik weer voorin stappen?

Voorlopig blijven de voordeuren gesloten omwille van de gezondheid van onze medewerkers.

Vanaf 31-08-2020 kan er in Almere in de allGo en R-net bussen weer bij de voordeur worden ingestapt.

Maken jullie de voertuigen extra schoon?

Ja. ​Tijdens de reguliere schoonmaak wordt extra aandacht besteed aan de contactpunten zoals deurklinken, stangen, handgrepen en hoofdsteunen. Ook worden er gedurende de dag op diverse pauzelocaties extra schoonmaakwerkzaamheden verricht. Hierbij gebruiken wij desinfecterende schoonmaakmiddelen. Daarnaast is er bijvoorbeeld extra aandacht voor het legen van prullenbakken. Verder volgen wij de adviezen van het RIVM op.

Ik heb een beperking en twijfel of ik kan reizen

Twijfel je of het voor jou met de maatregelen die gelden mogelijk is om te reizen? Dan vragen we je om, zolang deze maatregelen van kracht zijn, zelf te zorgen voor iemand die jou tijdens je reis begeleidt. Is dit niet mogelijk, dan vragen we je dringend af te zien van het reizen met onze voertuigen. 

Wij zijn ons bewust van de mogelijke impact die deze maatregel tot gevolg kan hebben. Van dag tot dag bekijken we de ontwikkelingen rondom het coronavirus en wat de effecten hiervan zijn op onze dienstregeling en medewerkers. Zodra blijkt dat de maatregelen versoepeld worden of niet meer nodig zijn, worden ze direct opgeheven. Tot die tijd willen we je hartelijk danken voor je medewerking en begrip voor deze situatie.

Ik reis met een hulpmiddel. Hoe wordt hiermee omgegaan?

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de bus met een hulpmiddel:
 
  • Bij het in/uit stappen maakt de chauffeur op gepaste afstand de rolstoelplank klaar.
  • Je gaat zo veel mogelijk zelfstandig in of uit de bus. Vanuit veiligheid is op dit moment fysiek contact tussen jouzelf of jouw hulpmiddel en de chauffeur/ assistentieverlener niet mogelijk.
  • De rolstoelplekken en social seats in de bus blijven beschikbaar. Het kan zijn dat de eerste social seat achter de chauffeur, voor de veiligheid en afscherming van de chauffeur, niet beschikbaar is.

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de trein met een hulpmiddel:

  • De treinen van Keolis zijn zelfstandig toegankelijk. Onze treinen hebben allemaal een vloer die op dezelfde hoogte ligt als de perrons. Dat maakt de trein goed toegankelijk voor mensen die slecht ter been zijn en rolstoelgebruikers. Op veel stations, perrons en in de treinen vindt je tevens speciale voorzieningen.
  • De rolstoelplekken en priority seats in de trein zijn gewoon beschikbaar.

Ik reis met een visuele beperking. Hoe wordt hiermee omgegaan?

Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de bus met een visuele beperking:

  • Voorlopig blijven de voordeuren, ter bescherming van de chauffeur, gesloten. Indien dat het geval is, geeft de chauffeur een mondelinge aanwijzing als je bij de voordeur staat om in te stappen.
  • Per 1 juli kunnen alle zitplaatsen in bussen en treinen weer door reizigers gebruikt worden.
Wij bieden op de volgende manier ondersteuning bij het reizen in de trein met een visuele beperking:
 
  • Op het station zijn pictogrammen en afstandslijnen& uitgevoerd in geel en zwart, omdat deze kleuren zoveel mogelijk contrast bieden voor kleurenblinden en slechtzienden. Bij het aanbrengen van stickers en bewegwijzering, zijn de geleidelijnen vrijgehouden.
  • Per 1 juli kunnen alle zitplaatsen in bussen en treinen weer door reizigers gebruikt worden.

Ik reis met een andere beperking. Hoe wordt hiermee omgegaan?

Twijfel je of het voor jou met de maatregelen die gelden mogelijk is om te reizen? Dan vragen we je om, zolang deze maatregelen van kracht zijn, zelf te zorgen voor iemand die jou tijdens je reis begeleidt. Is dit niet mogelijk, dan vragen we je dringend af te zien van het reizen met onze voertuigen. 

Wij zijn ons bewust van de mogelijke impact die deze maatregel tot gevolg kan hebben. Van dag tot dag bekijken we de ontwikkelingen rondom het coronavirus en wat de effecten hiervan zijn op onze dienstregeling en medewerkers. Zodra blijkt dat de maatregelen versoepeld worden of niet meer nodig zijn, worden ze direct opgeheven. Tot die tijd willen we je hartelijk danken voor je medewerking en begrip voor deze situatie.

Mag ik een fiets meenemen in de trein?

Ja. Fietsen zijn vanaf 1 juli weer toegestaan in onze treinen. 

Worden vervoerbewijzen gecontroleerd?

Ja. Kaartcontrole in het openbaar vervoer vindt gewoon plaats. Onze medewerkers kunnen je uit veiligheidsoverwegingen vragen om zelf jouw vervoerbewijs voor het controleapparaat te houden.

Betalen en reisproducten

Kan ik gratis meereizen als ik geen kaartje kan kopen bij de chauffeur?

Nee, een geldig vervoerbewijs is verplicht. Je bent als reiziger zelf verantwoordelijk voor een geldig vervoerbewijs en het in- en uitchecken tijdens de reis. Er worden in de bus geen vervoersbewijzen meer verkocht bij de buschauffeur (uitegzonderd Almere). Dit doen wij om het aantal contactmomenten tussen reizigers en buschauffeurs te verminderen. In- en uitchecken met een OV-chipkaart kan bij de achterdeur. Een kaartje koop je vooraf via de Keolis app of in Almere via de allGo-app of via onderstaande mogelijkheden: 

  • Een kaartje kopen bij één van onze servicewinkels of voorverkooppunten.
  • Een los kaartje kopen via iDEAL, door het scannen van een QR-code in de bus (begin juni mogelijk). Meer informatie vind je hier
  • In Almere kan je in de allGo bussen een kaartje kopen bij de rode verkoopautomaat in de bus. In de R-net bussen vanaf 31-08-2020 weer bij de chauffeur.

Kan ik (een deel van) mijn abonnementsgeld terugkrijgen?

Wij hanteren de vergoedingsregels zoals deze in de Algemene Voorwaarden van het abonnement zijn aangegeven. Omdat er nog gewoon met het ov gereisd kan worden is er geen sprake van restitutie.