In het streekvervoer zijn twee cao’s. Een deel van de medewerkers van Keolis valt onder de cao Openbaar Vervoer (OV) en een deel onder de cao Multimodaal (MuMo). Dat is best complex en leidt soms tot verwarring. Hieronder lees je hoe dit zit. cao Openbaar Vervoer: FNV en CNV staken De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) onderhandelt over de cao Openbaar Vervoer. De VWOV vertegenwoordigt Arriva, Keolis, Transdev, Qbuzz, EBS en RET. De VWOV onderhandelt met FNV en CNV over de cao Openbaar vervoer. Deze cao geldt voor ongeveer 13.000 mensen. Omdat de cao-onderhandelingen niet tot een resultaat hebben geleid, hebben het FNV en CNV haar leden opgeroepen om van 6 tot en met 10 februari te staken. Het CNV deed de voorgaande staking NIET mee. Bij vorige FNV-stakingen verviel ongeveer 30% van alle ritten bij Keolis. Gezien het feit dat CNV nu ook meedoet aan de staking, wordt de rituitval een stuk hoger ingeschat.
cao Multimodaal: FNV en CNV staken OV-bedrijven die naast bus ook trein hebben, zoals Keolis, hebben ook de cao Multimodaal. (MuMo). Deze is van toepassing op ongeveer 1200 mensen in de sector. Het merendeel van de mensen die onder deze cao vallen werkt op de trein. In de regio Twente valt daarnaast een klein deel van de chauffeurs onder deze cao. De eerdere onderhandelingen voor de MuMo cao leidden helaas niet tot een resultaat. Daarom hebben de bonden CNV en FNV hun leden opgeroepen om te staken op 6 t/m 10 februari. We hebben tot op heden nog een aanzegging voor de staking ontvangen van de vakbond VVMC.