Heb je een boete ontvangen?

Tijdens de controle van jouw reis met het openbaar vervoer kon je geen geldig vervoerbewijs tonen. Hiervoor heb je een zogeheten uitstel van betaling gekregen, de formele benaming voor een boete. Op basis van artikel 70 Wet personenvervoer 2000 is het namelijk verboden gebruik te maken van het openbaar vervoer zonder een hiervoor geldig vervoerbewijs.

Wat nu?

Het belangrijkste is dat je zo snel mogelijk het bedrag dat op de bon staat voldoet. Hiermee voorkom je verdere verhogingen. Betalen kan tegenwoordig heel eenvoudig en snel! Ga direct naar www.ovuvb.nl en betaal daar met iDeal onder vermelding van jouw boetenummer. Houd deze dus altijd bij de hand. Heb je de bon niet meer in jouw bezit? Klik dan op de link naar klantenservice en vul het contactformulier in. Dat geldt ook voor het geval je, om wat voor reden dan ook, niet via iDeal kan betalen.

Wat als je niet betaalt

Betaal een boete altijd binnen 14 dagen nadat de boete aan jou overhandigd is. Betaal je niet binnen 14 dagen? Dan komen er 15 euro aan administratiekosten bij. Betaal je ook deze boete niet, dan wordt hij nogmaals verhoogd met incassokosten. Zodra de incassokosten erbij zijn gekomen dragen wij de boete over aan Betalis. Zij nemen dan contact op voor de verdere administratieve afwikkeling van de boete.

Let erop! Zodra de boete in behandeling is bij Betalis ben je al zover in het proces dat er incassokosten bij zijn gekomen. Probeer dit te allen tijde te voorkomen door de boete tijdig te betalen.

Betalen in termijnen

Een boete betalen in termijnen wordt alleen in bijzondere omstandigheden toegestaan. Je kan betaling in termijnen aanvragen, maar houd er rekening mee dat dit in veel gevallen wordt afgewezen.