Nieuwe internationale treinmaatschappij GoVolta introduceert betaalbare treinen vanuit Nederland

8-12-2025
GoVolta, een nieuwe Nederlandse internationale treinmaatschappij, start in 2026 met rechtstreekse intercitytreinen van Amsterdam naar Hamburg en Berlijn. Het gaat om nieuwe, betaalbare verbindingen met een gegarandeerde zitplaats voor iedere reiziger, een loungerijtuig aan boord en duidelijke comfortklassen. 

“We merken dat veel mensen graag de trein willen nemen, maar nu vaak uitkomen bij het vliegtuig of auto omdat de trein te duur of te ingewikkeld is,” zegt Maarten Bastian, mede-oprichter van GoVolta. “Met GoVolta gaan we het heel eenvoudig maken: betaalbare tickets en altijd een gegarandeerde zitplaats. Daarnaast bieden we kant-enklare stedentrips aan. Je boekt dus direct je hotel erbij, alleen stap je nu in de trein in plaats van in het vliegtuig.”

Nieuwe verbindingen naar Hamburg en Berlijn

De eerste trein naar Berlijn vertrekt op 19 maart 2026, de eerste trein naar Hamburg op 20 maart 2026. Vanaf de start rijdt GoVolta:

  • Amsterdam–Berlijn: 3× per week (dinsdag, donderdag, zondag)
  • Amsterdam–Hamburg: 3× per week (maandag, woensdag, vrijdag)

Vanaf de zomer van 2026 worden beide routes opgeschaald naar een dagelijkse verbinding.

De route naar Berlijn vertrekt vanuit Amsterdam en stopt onderweg in Amersfoort, Deventer, Hengelo, Bad Bentheim, Osnabrück en Hannover. De route naar Hamburg vertrekt ook vanuit Amsterdam en stopt onderweg in Amersfoort, Deventer, Hengelo, Bad Bentheim en Bremen.

Betaalbare prijzen en verschillende comfortopties

Tickets zijn beschikbaar vanaf €10 enkele reis in de laagste prijscategorie. Voor Amsterdam - Berlijn ligt de gemiddelde ticketprijs rond de €30 enkele reis, aanzienlijk lager dan het huidige aanbod.

Aan boord zijn er twee comfortklassen:

  • Economy Class - de voordelige klasse, met comfortabele stoelen in moderne open rijtuigen.
  • Comfort Class - een rustigere omgeving met meer ruimte en stoelen in een 2-1- opstelling, ideaal om te werken of te ontspannen.

Daarnaast heeft iedere reiziger altijd een gegarandeerde zitplaats.

Aan boord: loungerijtuig, zitplaatsreservering en bagage

Elke trein bestaat uit 11 rijtuigen met circa 820 zitplaatsen. Daarmee zet GoVolta vanaf de start in op serieuze schaal.

Belangrijke elementen van de reiservaring:

  • Loungerijtuig: met warme en koude dranken, snacks en lichte maaltijden.
  • Gegarandeerde zitplaats: voor iedere reiziger, er zijn geen staanplaatsen.
  • Seatmap bij het boeken: reizigers kiezen tijdens of na het boeken zelf hun stoel.
  • Heldere bagageregels: standaard zijn twee stuks handbagage inbegrepen; grotere of extra bagage kan vooraf worden bijgeboekt. Op deze manier worden te volle rijtuigen vermeden.

Organisatie en partnerschap

In de organisatie zijn de taken duidelijk verdeeld:

  • GoVolta is verantwoordelijk voor het product, de commerciële strategie, dienstregelingen, het netwerk en het boordpersoneel.
  • Keolis verzorgt de treinoperatie, waaronder machinisten, planning en de dagelijkse uitvoering op het spoor.
  • Brouwer Technology is verantwoordelijk voor techniek en onderhoud van het materieel.


Door deze rolverdeling combineert GoVolta een eigen, herkenbaar klantproduct met de operationele ervaring van gevestigde spoor- en onderhoudspartners. Dankzij de strategische samenwerking met Keolis en Brouwer Technology is GoVolta daarnaast voorbereid op verdere Europese uitbreiding.

Marthijn Graafland, CFO Keolis Nederland, zegt over de nieuwe samenwerking: “Deze samenwerking past goed bij onze kracht: elke dag opnieuw betrouwbaar en veilig spoorvervoer leveren. Met GoVolta zetten we die expertise in op twee nieuwe, internationale verbindingen. Ik ben trots op het vertrouwen dat GoVolta in ons heeft én op ons team die dit straks gaat realiseren.”

Gemakkelijk boeken van citytrips

Tickets voor de nieuwe treinen zijn te boeken via www.govolta.nl. Naast losse treinkaartjes kunnen reizigers ook complete citytrips (trein + hotel) boeken in één reservering. Daarmee wordt het plannen van een stedentrip net zo eenvoudig als het boeken van een vlucht, maar dan met het comfort en de ruimte van de trein.