FAQ

Heeft u vragen over hoe Syntus het openbaar vervoer in de gemeente Almere gaat organiseren? Hieronder een overzicht van veelgestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Wat valt onder het toekomstige werkgebied van Syntus in de gemeente Almere?

Het concessiegebied omvat het openbaar vervoer in de gemeente Almere en de concessiegrensoverschrijdende verbindingen met Amsterdam Amstel, Amsterdam Zuidoost, Amsterdam Leidseplain en Blaricum.

Waarom komt er een nieuwe vervoerder in mijn gemeente?

Ieder concessiegebied heeft een vaste vervoerder. Bij wet is bepaald dat per periode van meestal 5 tot 10 jaar moet worden heroverwogen of die vervoerder nog steeds de meest gunstige is voor de (reizigers in) een bepaald gebied. Voor de gemeente Almere begint een nieuwe concessieperiode op 10 december 2017. Om eerlijk te bepalen wie de vervoerder in deze nieuwe periode zou worden, is een maandenlange aanbestedingsprocedure gevoerd. Syntus is daar als winnaar uit gekomen en kijkt er naar uit om het openbaar busvervoer in Almere toe te mogen voegen aan haar andere werkgebieden.

Wat is Syntus eigenlijk voor een bedrijf?

Syntus verzorgt in Nederland openbaar vervoer op de Veluwe, in Gelderland, in Midden-Overijssel, in Twente en vanaf 11 december 2016 dit jaar ook in de provincie Utrecht. Ons moederbedrijf Keolis vindt u in Frankrijk, maar ook in Zweden, de VS, India, enzovoort. Meer over Syntus en onze visie vindt u op deze website onder de tab 'Over Syntus'. 

Wat verandert er voor mij als reiziger?

Tijdens onze voorbereidingsperiode zult u in het begin nog weinig verschil merken: Connexxion rijdt de gehele periode tot aan 10 december 2017 nog voor u zoals u gewend bent. Wel zult u steeds iets meer van Syntus gaan zien. We stellen ons in de aanloop naar de start graag geleidelijk aan u voor. We laten u alvast iets van onze bussen zien bijvoorbeeld, zodat we daarmee aan de slag kunnen. Hoe dichter we bij 10 december 2017 komen, hoe meer u van Syntus hoort. Vanaf dit moment mogen we echt voor u aan de slag. Dan kunt u gebruik maken van een kwalitatief hoogwaardige stadsdienst en voor de streek van een zeer herkenbaar en eenvoudig netwerk. Daarover communiceren we al op voorhand duidelijk met u via allerlei kanalen, zodat u ruim van tevoren weet wat er in uw specifieke geval verandert.

Hoe ziet de nieuwe dienstregeling eruit?

Almere is een bijzondere en diverse stad met specifieke wensen in en om de stad. Onze holistische oplossing biedt meerwaarde voor iedereen. Een vraaggericht netwerk met voor de stad hoge frequenties en voor de streek een herkenbaar en eenvoudig netwerk. De precieze dienstregeling zijn wij nu voor u aan het afstemmen met de gemeente Almere, andere OV-aanbieders en reizigersorganisaties. In het najaar van 2017 maken we de volledige dienstregeling aan u bekend.

Geldt mijn huidige abonnement bij Syntus nog steeds?

Voor alle abonnementsvormen die momenteel gelden, biedt Syntus één of meer prima alternatieven. U leest er binnenkort meer over. Ook kunt u met vragen over abonnementen 24 uur per dag terecht bij onze klantenservice. Deze is bereikbaar via deze website of via +31 (0) 88 033 13 60 (lokaal tarief).

Wordt de bus duurder als Syntus gaat rijden in de gemeente Almere?

De tarieven die Syntus hanteert zijn in grote lijnen vergelijkbaar met die van uw huidige vervoerder. Vaak hebben we interessante aanbiedingen en extra voordelige reis- en combinatiemogelijkheden. U leest er binnenkort alles over op deze site.

Hoe gaan de bussen van Syntus eruit zien?

Alle bussen van Syntus worden uitgevoerd in een herkenbare huisstijl voor de stad Almere en voor de verbindingen met Amsterdam de R-net huisstijl. Beiden vormen voor de communicatie en beleving van de reiziger duidelijk één geheel.

Mijn vraag is nog niet beantwoord. Waar kan ik nu terecht?

Met al uw vragen aan Syntus kunt u 24 uur per dag terecht bij onze klantenservice. Deze is bereikbaar via deze website en telefonisch via + 31 (0) 88 033 13 60 (lokaal tarief).