Klantencontact
Het kan op meerdere manieren voorkomen dat u met ons contact heeft. Dat kan via de website, telefonisch, via Facebook, Twitter enz.
Om u van dienst te kunnen zijn en uw vragen, klachten en suggesties te kunnen beantwoorden is het soms noodzakelijk om uw persoonsgegevens te gebruiken. Dit zijn gegevens die u aan ons verstrekt. Wij zien er op toe dat we u enkel om die gegevens vragen die voor de behandeling van uw specifieke vraag of klacht noodzakelijk zijn.
Wij bewaren alle klantcontacten gedurende maximaal 18 maanden om eventuele vervolgvragen zo goed mogelijk te kunnen behandelen. Daarbij geldt uw telefoonnummer, e-mailadres, twitter accountnaam of Facebook accountnaam (afhankelijk van het kanaal waarbinnen u contact opneemt) als identifier. Zodra u geen actieve klantcontacten meer heeft wordt het aan u gekoppelde account verwijderd.
Cameratoezicht
De vervoersmodaliteiten alsmede de terreinen en gebouwen van Keolis Nederland zijn voorzien van camerabewaking en indien aangegeven ook met geluidsopnames. De inzet van camerabewaking is gericht op het vergroten van de (sociale) veiligheid van onze medewerkers en reizigers. Tevens dient dit instrument ter bescherming van eigendommen.
De beelden (en geluidsopnames) worden slechts een beperkte periode bewaard en worden niet gebruikt en/of uitgelezen indien daar geen aanleiding toe is. Bij een incident kunnen de camerabeelden (en geluidsopnames) binnen de wettelijke kaders ter beschikking worden gesteld aan politie en justitie ter ondersteuning van een aangifte van een strafbaar feit, voor opsporing en/ of de aanpak van andere overtredingen.
De voertuigen in de concessie Almere zijn uitgerust met camera’s die, wanneer er zich een onveilige situatie voordoet, de verkeersleiding, op verzoek van de chauffeur, op afstand kan laten meekijken. Zo kan er gericht assistentie worden ingeschakeld indien nodig, zoals Politie, medewerkers Service en Veiligheid of andere hulpdiensten. Sommige treinstellen zijn voorzien van camera’s aan de voor- en achterzijde van de trein. Deze camera’s helpen Keolis om incidenten op het spoor sneller te kunnen afhandelen en kunnen daarnaast gebruikt worden om toekomstige incidenten te helpen voorkomen.
Bodycam
De medewerkers van Service en Veiligheid zijn uitgerust met een bodycam. Deze bodycam dragen zij ter bescherming van de eigen veiligheid en die van de reizigers. De medewerker activeert de bodycam op het moment dat er een mogelijk onveilige situatie ontstaat. De opnames (beeld en geluid) kunnen dienen als bewijsmateriaal ter ondersteuning van aangifte/ opsporing/ vervolging mbt misdrijven en strafbare feiten.
Bewaartermijn
Binnen Keolis Nederland heeft alleen geautoriseerd personeel toegang tot de camerasystemen. Alleen aangewezen medewerkers hebben toegang tot het beeldmateriaal. De opnames van de bodycam worden max 28 dagen bewaard en vervolgens gewist. De opnames in de vervoersmodaliteiten worden max 72 uur en de camerabeelden van de gebouwen max 7 dagen bewaard. Na de bewaartermijnen worden de gegevens gewist. Indien er sprake is van een incident, dan worden de beelden bewaard totdat het incident is afgehandeld.
Wifi in onze voertuigen
In onze voertuigen bieden wij WIFI aan. Wanneer u van deze service gebruik wilt maken dan gebruiken wij persoonsgegevens. In dit geval is dat uw MAC–adres. Alleen hierdoor is het gebruik van de WIFI mogelijk. Vervolgens voegen wij aan uw mobile device een dynamisch IP adres toe.
Om deze service te kunnen verlenen wordt er gebruik gemaakt van externe IT dienstverleners. Deze externe partijen verwerken voor ons de gegevens, maar alleen die gegevens die hier genoemd staan en niet meer en ook niet voor andere doeleinden. Hierover hebben wij met deze partijen afspraken gemaakt en vastgelegd in een Verwerkersovereenkomst.