Keolis afdeling rail

Deze week in de spotlights: afdeling rail! Maak kennis met onze collega’s op de spoortrajecten Zwolle – Kampen, Zwolle – Enschede en Zutphen – Hengelo – Oldenzaal die er alles aan doen om ook in deze tijd goed en veilig openbaar vervoer te bieden. In tegenstelling tot onze bussen, is rail nog steeds in de mogelijkheid om de reguliere dienstregeling uit te voeren. In de huidige situatie vervoeren we met onze treinen dagelijks toch nog zo’n 6000 reizigers. Ondanks het feit dat dit weliswaar een fractie is van het gebruikelijke aantal reizigers, zijn we blij dat we mensen in vitale beroepsgroepen en mensen die afhankelijk zijn van het OV kunnen blijven vervoeren.

De reden dat onze treinen nog volgens dienstregeling rijden, heeft alles te maken met de inzet van onze medewerkers en de manier waarop zij kunnen werken. Het ziekteverzuim is, ondanks de coronacrisis, relatief laag en medewerkers zijn bereid om eventuele gaten die er ontstaan, te vullen. Omdat machinisten de trein besturen in een aparte cabine, zijn er geen contactmomenten met de reizigers. Op die manier voorkomen we situaties waarin treinen minder vaak rijden en reizigers mogelijk te dicht op elkaar komen te zitten of in contact komen met onze machinisten. De saamhorigheid in het team is uitzonderlijk. Daarnaast levert de afdeling rail momenteel ook extra medewerkers aan Keolis Duitsland. Op die manier helpen we elkaar allemaal voort.

Maatregelen coronavirus

De veiligheid en kwaliteit van ons treinvervoer waarborgen kan alleen met inzet van alle medewerkers. Zo zijn de personeelskantines opgesplitst, zodat niet meer dan twee collega’s tegelijkertijd in één ruimte zitten. Al onze treinen zijn voorzien van reinigingsmiddelen én onze collega’s dragen ter bescherming handschoenen. Iedereen houdt de werkplek schoon en op het perron en in de kantine wordt uiteraard de 1,5 meter maatregel gewaarborgd. Al deze middelen zorgen voor een zo laag mogelijke kans op besmetting.

Voor onze reizigers voert de afdeling rail dagelijks extra schoonmaakhandelingen uit op veel gebruikte onderdelen in de trein. Denk aan armleuningen, tafels, knoppen en steunpilaren. Machinisten openen de deuren in onze Flirt-treinstellen automatisch, zodat de deurknop niet continu in contact staat met onze reizigers. Daarnaast worden alle treinen dagelijks via verneveling gedesinfecteerd met een desinfectiemiddel dat ook in ziekenhuizen en supermarkten wordt gebruikt.

Treinvervangend vervoer

Het treinvervangend vervoer, bijvoorbeeld bij een omleiding, wordt ook uitgevoerd door team rail. Machinisten met een busrijbewijs verzorgen deze vervangende ritten. Daarbij maken ze gebruik van onze bussen uit Almere. Deze bussen zijn perfect ingericht om het werk beschermend uit te voeren, omdat de chauffeurscabine middels een veiligheidsglas volledig is afgeschermd van de rest van de bus.

Keolis is trots op de prestaties die de afdeling rail neerzet in tijden van corona. De teammanagers en de collega’s onderling komen samen heel ver. Met elkaar, voor elkaar! Namens heel Keolis Nederland: bedankt collega machinisten, team Service & Veiligheid, dienstindelers en schoonmakers! Ook in deze ongebruikelijke tijd is het prettig werken met jullie.