De totstandkoming van de (corona)dienstregeling

Vorige week spraken we over afdeling planning waarbij globaal werd uitgelegd wat de afdeling doet en waar deze zich mee bezighoudt. Vandaag zoomen we verder in op één belangrijke taak van planning: het maken van nieuwe dienstregelingen. Wat komt daar allemaal bij kijken en hoe doen onze collega’s dat? Je leest het hieronder!

De dienstregeling aanpassen is geen gemakkelijke opgave. Onder normale omstandigheden is het samenstellen van een nieuwe dienstregeling al een flinke klus, waarbij veel verschillende partijen een rol en belang hebben. Denk hierbij aan opdrachtgevers, consumentenorganisaties en de ondernemingsraad (OR). Het is een proces dat zorgvuldig doorlopen wordt en áltijd doorgaat. Ook wanneer een nieuwe dienstregeling net van start is, wordt er alweer gewerkt aan de dienstregeling van het volgende jaar. Het proces neemt doorgaans vier tot vijf maanden in beslag waarna vervolgens nog zeker vijf tot zes maanden uitgetrokken wordt voor het maken van de diensten en rouleringen.

Dienstregeling tijdens corona

Het samenstellen van zo’n dienstregeling bestaat, net als in een normale procedure, uit het maken van allerlei verschillende keuzes. Zo wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met aansluitingen op ander openbaar vervoer op belangrijke knooppunten van bussen en treinen, dienen de rijtijden realistisch te zijn en is afstemming nodig op het aantal reizigers. Een greep uit de factoren die standaard de revue passeren.

Neem bijvoorbeeld de afstemming op het aantal reizigers. Dit aantal schoot aanzienlijk omlaag, nadat de landelijke maatregelen halverwege maart zijn ingevoerd. Scholen werden gesloten en er werd opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken. Daarnaast kunnen wij minder chauffeurs inzetten, bijvoorbeeld omdat er meer medewerkers uit voorzorgs- of gezondheidsmaatregelen preventief thuis zitten. Snel schakelen was in deze situatie noodzakelijk. In eerste instantie koos de afdeling voor een al bestaand dienstregelingpakket voor de doordeweekse dagen, waarbij - afhankelijk van het reisgebied - is gekozen voor de zaterdagdienstregeling of de vakantiedienstregeling. Deze pakketten waren snel in te zetten, omdat we hier vaker mee rijden. En het opstellen en inzetten van een geheel nieuwe dienstregeling kost, zoals hierboven benoemd, relatief veel tijd. Tijd die we op dat moment niet hadden.

Dienstregeling op maat gemaakt

In maart is de analyse op de dienstregeling gestart, door per reisgebied te kijken wat nodig is. Collega Erik, vervoerkundige van Twents, vertelt hierover: “Met de eerste afschalingen half maart hebben we bestaande pakketten gebruikt. Doordat de doorlooptijd korter is kan er veel sneller geïmplementeerd worden, dan wanneer we vanaf nul beginnen. Zo is bijvoorbeeld in Twente de zaterdagdienstregeling ingezet op weekdagen, waardoor van maandag tot en met zaterdag als op zaterdag wordt gereden. Maar dat leidt niet altijd tot een dienstregeling die volledig aan de vraag voldoet”, sluit hij af.

Een week nadat de eerste aangepaste dienstregeling van kracht was, kwamen alle vervoerkundigen van Keolis bijeen om ervaringen te delen en te kijken welke wijzigingen en verbeteringen noodzakelijk waren. Erik: “Met de zaterdag- en vakantiedienstregeling die we hebben ingevoerd, is niet alle vraag en zijn niet alle wensen gedekt. In sommige reisgebieden zie je een andere reizigersvraag dan in andere reisgebieden. Zo is het Westen stedelijker en hebben reizigers een andere vervoervraag dan in de wat meer rurale gebieden in het Oosten. Op basis daarvan proberen we de juiste keuzes te maken: wat kan er wel en wat niet.”

Daarnaast is het ook belangrijk om verder vooruit te kijken, vertelt Erik. “Je wil ook voldoende ruimte en zitplekken aanbieden als er weer meer reizigers in de bus komen, zonder dat je opnieuw aan de dienstregeling moet sleutelen. Omdat je met weinig kennis grote keuzes moet maken, zal deze dienstregeling altijd een noodoplossing zijn die niet voor alle reizigers perfect is. Maar uiteraard doen wij ons best om altijd een zo goed mogelijke service aan onze reizigers te blijven bieden. Ook in deze uitzonderlijke tijd. De voorbereidingen voor de dienstregeling van 2021 gaan op dit moment trouwens gewoon door.”

Op onderstaande foto zie je onze collega's Erik en Mark van de afdeling planning.