Dienstregeling op maat gemaakt
In maart is de analyse op de dienstregeling gestart, door per reisgebied te kijken wat nodig is. Collega Erik, vervoerkundige van Twents, vertelt hierover: “Met de eerste afschalingen half maart hebben we bestaande pakketten gebruikt. Doordat de doorlooptijd korter is kan er veel sneller geïmplementeerd worden, dan wanneer we vanaf nul beginnen. Zo is bijvoorbeeld in Twente de zaterdagdienstregeling ingezet op weekdagen, waardoor van maandag tot en met zaterdag als op zaterdag wordt gereden. Maar dat leidt niet altijd tot een dienstregeling die volledig aan de vraag voldoet”, sluit hij af.
Een week nadat de eerste aangepaste dienstregeling van kracht was, kwamen alle vervoerkundigen van Keolis bijeen om ervaringen te delen en te kijken welke wijzigingen en verbeteringen noodzakelijk waren. Erik: “Met de zaterdag- en vakantiedienstregeling die we hebben ingevoerd, is niet alle vraag en zijn niet alle wensen gedekt. In sommige reisgebieden zie je een andere reizigersvraag dan in andere reisgebieden. Zo is het Westen stedelijker en hebben reizigers een andere vervoervraag dan in de wat meer rurale gebieden in het Oosten. Op basis daarvan proberen we de juiste keuzes te maken: wat kan er wel en wat niet.”
Daarnaast is het ook belangrijk om verder vooruit te kijken, vertelt Erik. “Je wil ook voldoende ruimte en zitplekken aanbieden als er weer meer reizigers in de bus komen, zonder dat je opnieuw aan de dienstregeling moet sleutelen. Omdat je met weinig kennis grote keuzes moet maken, zal deze dienstregeling altijd een noodoplossing zijn die niet voor alle reizigers perfect is. Maar uiteraard doen wij ons best om altijd een zo goed mogelijke service aan onze reizigers te blijven bieden. Ook in deze uitzonderlijke tijd. De voorbereidingen voor de dienstregeling van 2021 gaan op dit moment trouwens gewoon door.”
Op onderstaande foto zie je onze collega's Erik en Mark van de afdeling planning.