De verkeersleiding van Keolis Nederland

Maak kennis met onze regiehelden op de verkeersleiding die allesbehalve stilzitten om Nederland mobiel te houden! In deze bijzondere tijden rondom de coronacrisis is het ook op de regiecentrale anders dan normaal. Zo is het team van 25 medewerkers opgeknipt in groepen en werken ze momenteel vanuit twee verschillende locaties. Allemaal om het risico van verspreiding zo laag mogelijk te houden.
 
De helft van de werkplekken zijn vanuit de vaste standplaats verhuisd naar een tijdelijke (crisis)locatie. Ook zijn de teams opgesplitst. Het team dat vanuit de crisislocatie werkt, blijft op deze plek totdat de situatie verandert. De verkeersleiders communiceren onderling via de telefoon. Daarnaast hebben ze via een communicatie- en samenwerkingsplatform contact om de laatste ontwikkelingen met elkaar te delen. Het heeft dus wel wat voeten in aarde om deze afdeling momenteel draaiende te houden.
 
Zoals je wellicht op de foto ziet, is de werkplek van de verkeersleiders niet alledaags. Iedereen werkt met maar liefst acht beeldschermen en twee vaste telefoons! Waar dat allemaal voor nodig is? Eén telefoon is voor intern gebruik en is ten behoeve van de communicatie met chauffeurs en machinisten. De verkeersleiders ondersteunen hen tijdens een rit als dat nodig is. Daarom zijn al onze voertuigen uitgerust met verschillende communicatiemiddelen om het onderlinge contact zo makkelijk mogelijk te maken.
 
De andere telefoon is voor extern gebruik, zoals contact met planners, productieondersteuners en teammanagers. En de acht schermen? De software om bussen en treinen te monitoren en data uit te lezen vergt alleen al een viertal schermen. Tel daar nog een aantal andere programma’s bij op, zoals het programma om Service & Veiligheid-medewerkers via een spreeksleutel aan te sturen, en je hebt ze allemaal in gebruik. Geen beeldscherm te veel dus!
Al deze materialen zijn nodig om overzicht te houden op de verkeerssituatie in onze reisgebieden. De verkeersleiders houden per reisgebied de regie over de bussen en treinen die rijden of gaan rijden. Bus kapot? De chauffeur belt met de verkeersleiding om te vragen wat ze moeten of kunnen doen. Wisselstoring op het spoor? De verkeersleider gaat aan de slag om treinvervangend vervoer te regelen. File? Chauffeur wordt geadviseerd een omleiding te rijden om de vertraging voor de reizigers zoveel mogelijk te beperken. Zo zijn er nog tal van voorbeelden op te noemen die dagelijks de revue passeren.
 
Onze verkeersleiding is het hart van onze organisatie. Ze houdt overzicht op de weg en het spoor en ondersteunt en grijpt in waar nodig. We zijn dan ook onwijs trots dat deze afdeling, ondanks de coronacrisis, door gaat met haar werkzaamheden. We wensen alle collega’s die op de afdeling werken veel succes toe, net zoals alle andere vitale beroepsgroepen. Samen gaan we ervoor!