Onze planners

In een eerdere editie van een kijkje achter de schermen spraken we over het tot stand komen van een dienstregeling. Collega Erik van vervoerkunde vertelde over wat er komt kijken bij het voorspellen van de vraag naar vervoer, hoe hij rekening houdt met diverse belangen en in deze periode tegelijkertijd ook de corona-voorschriften in acht  neemt, zodat er niet teveel mensen in de bus of trein zitten. Wanneer de dienstregeling af is gemaakt door de vervoerkundige, gaat de planner hiermee aan de slag.

Waar de vervoerkundigen de bouwstenen leveren voor het maken van de dienstregeling, zorgen planners voor het ‘cement’. Plannen is een vak apart: het is puzzelen voor gevorderden. Alsof je voor tien mensen moet koken die allemaal een allergie hebben, maar wel verwachten dat alles tegelijk op tafel staat. Daarbij moet de planner rekening houden met werktijden van personeel, een efficiĆ«nte inzet van de voertuigen en overgangen van de ene naar de andere bus of trein. Bij onze elektrische bussen komt daar ook nog de actieradius van de bus bij.

Collega Mark is planner voor de regio Midden-Overijssel, die eind van het jaar  over gaat in de nieuwe concessie IJssel-Vecht. “Als planner moet je de juiste balans zien te vinden tussen verschillende werelden. Je moet enerzijds gevoel hebben bij wat de werkvloer belangrijk vindt en aan de andere kant efficiĆ«nt bussen en personeel inzetten. Je probeert bijvoorbeeld te voorkomen dat een chauffeur de hele dag op dezelfde lijn rijdt, maar je wilt ook niet dat die chauffeur na elke rit van bus moet wisselen", aldus Mark. 

Naast het arbeidstijdenbesluit zijn er in de collectieve arbeidsovereenkomst afspraken gemaakt over hoe lang een buschauffeur of machinist mag rijden. Daarnaast zijn er vaak op gebiedsniveau ook nog regionale of lokale afspraken gemaakt waar de planner zich ook aan moet houden. Voor het opstappen van een chauffeur op een bus die nog gestart moet worden staat bijvoorbeeld meer tijd dan op een bus die al opgestart is en rijdt. Het is voor planners belangrijk dat ze dat goed uit elkaar houden.

In deze corona-tijd moeten planners, net als vervoerkundigen, rekening houden met andere factoren. Voor een planner kan dat zowel in het voordeel als in het nadeel werken. Hierover zegt Mark: “Het is minder druk op de weg en op het spoor, dus de kans dat chauffeurs en machinisten te laat aankomen op het eindpunt is bijvoorbeeld kleiner. Daar zit meer efficiency in, maar we moeten er ook weer voorzichtig mee omgaan, omdat we niet weten hoe dat zich ontwikkelt. Tegelijkertijd kunnen we in verband met de landelijke maatregelen bijvoorbeeld niet  twee of meer chauffeurs in een aflosauto van de garage naar een bus laten gaan. Daarvoor zetten we dan bussen in die nu over zijn, maar dat leidt weer tot andere logistieke uitdagingen zoals extra schoonmaak en tanken”. Ook voor de chauffeurs is het werk soms minder afwisselend dan normaal. Omdat er veel minder scholierenlijnen en versterkingslijnen rijden, is het werkpakket vaak eenzijdiger. “Maar voor zover dat mogelijk is proberen we daar natuurlijk rekening mee te houden .”

Mark zit goed op z’n plek als planner bij Keolis. “Het leukste aan het vak als planner vind ik dat ‘de puzzel’ voldoet aan alle verplichtingen, zoals de CAO en randvoorwaarden. Daarnaast wil ik ook dat mijn collega’s op de voertuigen leuke diensten rijden. Voor je het weet ben je ‘die man van de regeltjes’. Aan de andere kant ben ik graag ‘een van de jongens’. Daarin probeer ik een goede balans te vinden, zodat er een oplossing komt die voor iedereen die werkbaar is!”